Najważniejsze narzędzia marketingowe to reklama prasowa, telewizyjna, radiowa, internetowa, drukowana. Decydując się na konkretną formę promocji, warto przede wszystkim określić naszego odbiorcę – do kogo mają trafić nasze produkty, usługi. To pozwoli dobrać najlepszy kanał dotarcia do potencjalnego Klienta. Pamiętajmy również, że bez względu na to, jaką formę reklamy wybierzemy, najistotniejsze jest wskazanie, jakie korzyści zdobędzie Klient, zamawiając czy kupując właśnie u nas.
Szeroki zasięg kampanii
Największym plusem tej formy promocji jest możliwość skierowania reklamy równolegle do odbiorców lokalnych oraz międzynarodowych. Łatwiej jest dostosować kampanię promocyjną do wybranej lokalizacji, a także płci, wieku czy zainteresowań odbiorców. Należy pamiętać, że kampania internetowa będzie najbardziej skuteczna, jeśli skierujemy ją do odpowiednio dobranej grupy docelowej. Kanały społecznościowe czy strona WWW – wypełnione wysokiej jakości treściami – przyciągną większe grono Klientów.
Interakcja z potencjalnymi Klientami
Reklama drukowana nie stwarza w zakresie interakcji zbyt wielu możliwości. Natomiast dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych bądź dodaniu opcji komentarzy do firmowej strony WWW możemy zachęcić odbiorców reklamy do działania, np. czytania wpisów na blogu, oceny produktów w sklepie internetowym, wymiany informacji z innymi Klientami.
Wymierne efekty reklamy
Skuteczność reklamy internetowej łatwo zmierzyć. Dzięki takim narzędziom, jak Google Analytics lub narzędzia statystyczne udostępniane przez kanały społecznościowe, z łatwością sprawdzimy, czy nasza kampania działa tak, jak planowaliśmy. W odróżnieniu od tradycyjnych metod marketingowych, w przypadku promowania produktów czy usług w Internecie, możemy śledzić skuteczność reklamy w czasie rzeczywistym oraz na bieżąco wprowadzać zmiany, by zwiększyć efektywność marketingowego przekazu.
Koszty, koszty, koszty…
Tańszy jest marketing internetowy, zwłaszcza że niektóre formy reklamy – jak prowadzenie tematycznego bloga czy kanału na YouTube – możemy wdrożyć samodzielnie, bez pomocy np. agencji reklamowej. Wprowadzenie nowego produktu na rynek, organizacja eventu, promowanie sprzedaży – w tych przypadkach Internet sprawdzi się doskonale.
Tradycja czy nowoczesność?
Reklamy drukowane są droższe, a więc już same w sobie tworzą wokół marki otoczkę fachowości, solidności, wiarygodności. Materiały takie, jak ulotki, foldery, katalogi, wizytówki, to tradycyjne narzędzia promocji. Bazowanie na przywiązaniu do tradycji jest jedną z istotniejszych zalet reklamy drukowanej. Ta forma sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku firm działających lokalnie. Reklama drukowana jest ponadczasowa i często tańsza niż np. pozycjonowanie lokalnej firmy, szczególnie, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nigdy nie jest „na stałe” i może się zmienić z dnia na dzień. Baner lub plakat będzie wisiał w wybranym przez nas miejscu przez długi czas.
Zbuduj wiarygodność!
Jeśli Twój Klient widzi, że zdecydowałeś się zainwestować w druk materiałów promocyjnych, chętniej zainwestuje swoje własne środki w zakup Twojego produktu czy usługi. Reklamy drukowane budują wiarygodność. W Internecie reklamować może się każdy. Promocja na łamach znanego czasopisma czy stworzenie katalogu promocyjnego to „wyższa szkoła jazdy”. W prasie promują się najczęściej firmy, które mają już swoją historię, działają od dłuższego czasu. Mniejsze przedsiębiorstwa nie zawsze mają odpowiednio wysoki budżet.
Druk wyróżnia
Wielu Klientów trafia na usługi danego przedsiębiorstwa przez Internet. Materiały drukowane bardzo często trafiają do konsumentów przypadkiem. Ktoś wręczy nam na ulicy ulotkę, folder, wizytówkę… Wiele osób uważa, że drukowane materiały promocyjne nie mają współcześnie takiego oddziaływania, jak dawniej. Jednak „namacalne” formy promocji są nadal bardzo ważne dla wielu ludzi, tym bardziej, że większość firm stawia obecnie przede wszystkim na reklamę internetową. Reklama drukowana jest więc czynnikiem, który wyróżnia przedsiębiorstwo.
Kiedy Internet, kiedy druk?
Internet sprawdza się lepiej, gdy promujemy sprzedaż produktów, usług lub wydarzenia. Druk efektywniej wpływa na budowanie marki oraz jej wiarygodności. Duże firmy mogą – i powinny – przeznaczać większe środki na drukowane materiały reklamowe. Co może się przydać? Wizytówki, banery, katalogi reklamowe, ulotki, teczki ofertowe, papier firmowy, koperty… Wszystko to można rozprowadzić, a tym samym budować rozpoznawalność marki wśród szerokiego grona odbiorców. W małej firmie najczęściej wybieraną formą drukowanej reklamy są wizytówki oraz ulotki, często także foldery promocyjne – można je wręczyć Klientowi podczas spotkania biznesowego, rozprowadzić podczas targów, umieścić w widocznym miejscu w siedzibie firmy, by każdy nowy Klient mógł się z nimi zapoznać.
Do wyboru mamy wiele różnorodnych form promocji. Na co zwracać uwagę przede wszystkim? W przypadku materiałów drukowanych najistotniejsza jest ich jakość oraz zgodność z identyfikacją wizualną firmy. W przypadku reklamy internetowej, zgodnie z zasadą, że „w Internecie nic nie ginie”, kluczowy jest przemyślany przekaz.
Zarówno jedna jak i druga forma reklamy jest skuteczna, jednakże wszystko zależy od tego jaki biznes prowadzimy. W sprzedaży online bardziej efektywna będzie reklama internetowa, jednakże posiadając restaurację reklama stacjonarna będzie o wiele bardziej wydajniejsza 😉
Ciężko określić, który rodzaj reklamy będzie najefektywniejszy, gdyż to trochę zależy od rodzaju prowadzonego biznesu 😉 Z jednej strony reklama np. w Google posiada ogromny potencjał i wykorzystać go można prawie zawsze. Z drugiej jednak strony tradycyjne formy reklamy również mają swoje zastosowanie 😉