Jakiś czas temu pisaliśmy szerzej o rodzajach fontów i stylach typograficznych. Dzisiaj skupimy się na fontach stylizowanych na pismo odręczne i podpowiemy, gdzie znaleźć czytelne i darmowe czcionki z polskimi znakami. Kiedy i jak można je stosować? Jakimi kryteriami kierować się, wybierając font? W jakich przypadkach używać standardowych fontów szeryfowych i bezszeryfowych, a w jakich można pozwolić sobie na większą fantazję?
Znaki diakrytyczne – zmora polskiego grafika
W polskim alfabecie znajdziemy wiele dodatkowych znaków, jak kropki, kreski i ogonki, które wyróżniają nasz język. To znaki diakrytyczne umieszczane nad i pod literą (w innych językach także wewnątrz i obok liter), tworzące nowe litery, tzw. litery diakrytyzowane. W procesie projektowania graficznego ta wyjątkowość naszego języka sprawia, że dużo trudniej dobrać odpowiedni font. Czasem trzeba się mocno naszukać, by znaleźć pasującą do projektu czcionkę z polskimi znakami. Oczywiście zawsze można spróbować zredagować tekst tak, by było w nim jak najmniej znaków diakrytycznych, jednak nie zawsze jest to możliwe. Trzeba również pamiętać o zachowaniu czytelności. W przypadku zbyt „ekspresyjnych” fontów z polskimi znakami stylizowanych na pismo odręczne tekst może być po prostu trudny do przeczytania.
Odręcznie czy klasycznie?
Dobierając font odręczny do projektu, szczególnie reklamowego, czytelność powinna być kluczowym kryterium. Jeśli w tekście jest dużo polskich znaków i dużo WERSALIKÓW, lepiej postawić na klasyczne fonty. Arial, Helvetica, Verdana, dzięki odpowiedniej ilości światła między literami, są uznawane za najbardziej czytelne. Jako czcionki bezszeryfowe dobrze wyświetlają się na ekranach monitorów, a także wyglądają w druku, dlatego stosując je, nie musimy się bać o przejrzystość tekstu. Jeśli chcemy nadać projektowi tradycyjny charakter postawmy na fonty szeryfowe. Times New Roman i Georgia należą do najbardziej klasycznych fontów szeryfowych.
Czytelność to podstawa!
Font, pomijając projekty artystyczne czy eksperymentalne, nie powinien być najważniejszym elementem projektu. Nadmiar niepotrzebnych, zakłócających czytelność ozdobników w tekście zapisanym fontem stylizowanym na odręczne pismo odwróci uwagę od tego, co najistotniejsze, czyli treści. Korzystanie z różnorodnych fontów w nagłówku to dobry pomysł. Jednak w przypadku akapitów, lepiej kierować się zasadą minimalizmu w doborze kroju pisma. Dla długich tekstów zrezygnujmy ze skomplikowanych fontów, które mogą przysporzyć problemów odbiorcy. Na przykład popularne fonty odręczne Brush Script czy Bradley Hand, pomimo efektownego kroju, są mało czytelne.
Jak wyróżnić słowo w tekście?
Warto pamiętać, że na czytelność wpływa także sama ilość zastosowanych w projekcie krojów pisma. Spośród setek rodzajów czcionek, wybierzmy maksymalnie 2-3. Jeśli dodamy ich zbyt dużo, projekt będzie mało atrakcyjny wizualnie. Podobnie z używaniem fontów ozdobnych. Gdy bardzo zależy nam na użyciu skomplikowanego fontu imitującego pismo odręczne, ograniczmy się jedynie do tytułu, ew. nagłówków, akcentu w grafice bądź krótkiej notki. Odbiorca, patrząc na projekt, nie powinien się zastanawiać „co tam jest napisane”. W projektach reklamowych mniej znaczy więcej, dlatego starannie dobierajmy fonty, kolory i odmiany wybranego kroju pisma. Jeśli chcemy wyróżnić jakiś fragment tekstu, użyjmy pogrubienia lub kursywy. Można zastosować także różne wielkości liter – pozwala to np. rozróżniać nagłówki od akapitów, ograniczając przy tym liczbę zastosowanych fontów. Jednak nie nadużywajmy WERSALIKÓW. Prezentują się efektownie tylko, jeśli chcemy podkreślić nimi pojedyncze słowa. Cały tekst pisany wielkimi literami będzie nieczytelny. Treść nie musi „krzyczeć” do czytelnika.
Układ tekstu – także musi być czytelny
Zawsze warto podzielić większe bloki treści na krótsze fragmenty. Dzięki temu nie wystraszymy odbiorcy ogromem tekstu do przeczytania, a projekt zyska na przejrzystości – jest to ważne szczególnie w przypadku materiałów reklamowych „bogatych w treść”, jak foldery czy katalogi. Dobrym rozwiązaniem na przykucie uwagi czytelnika jest stosowanie wypunktowań i wyliczeń. Tworząc projekt, starajmy się znaleźć równowagę między estetyką i czytelnością. Trzeba pamiętać również o doborze fontu do charakteru projektu. Np. w przypadku takich wydruków, jak umowy czy czasopisma o tematyce prawnej lub biznesowej, stosowanie pisma odręcznego mija się z celem – raczej odstraszy niż przyciągnie czytelników.
Przygotowaliśmy zestawienie fontów stylizowanych na pismo odręczne, z których większość pochodzi z bazy Google Fonts. Fonty od Google łatwo zainstalować i są bezpłatne, zarówno do użytku prywatnego jak i komercyjnego. W bazie bardzo łatwo znajdziemy fonty z polskimi znakami stylizowane na pismo odręczne.
Nasz Top 10 DARMOWYCH i CZYTELNYCH fontów Z POLSKIMI ZNAKAMI imitujących pismo odręczne:
Allura
https://fonts.google.com/specimen/Allura
Clicker Script
https://fonts.google.com/specimen/Clicker+Script
Great Vibes
https://fonts.google.com/specimen/Great+Vibes
Kaushan Script
https://fonts.google.com/specimen/Kaushan+Script
Cookie
https://fonts.google.com/specimen/Cookie
Reckless
https://freedesignresources.net/reckless-free-font/
Bristol (inspirowana twórczością Banksy’ego)
https://www.dafont.com/bristol.font
Lemon Tuesday
https://www.dafont.com/lemon-tuesday.font
Caveat Brush
https://fonts.google.com/specimen/Caveat+Brush
Odstemplik