Kolor i stojące za nim psychologiczne aspekty wizualnego odbioru marek to szeroki temat, wykraczający poza samą warstwę estetyki i subiektywnych preferencji. Konteksty kulturowe, świadome i podświadome postrzeganie oraz wiedza o preferencjach zakupowych to najistotniejsze aspekty kreowania brandu. Wystarczy wspomnieć charakterystyczne żółte łuki McDonald’s czy czerwoną puszkę Coca-Coli – należą do ważnych elementów tożsamości marki.
Istnieje wiele badań dotyczących stosowania koloru, z których płynie jeden, wspólny wniosek. Kolory mają potężny i niekwestionowany wpływ na branding. Odpowiednio dobrane barwy mogą wyróżnić markę, przyciągnąć klientów i zbudować lojalność wobec marki, podczas gdy niewłaściwe kolory mogą stać się czynnikiem, który sprawi, że marka szybko zniknie z rynku. Aby stworzyć kompleksową i skuteczną tożsamość marki, trzeba dobrze dobrać kolor, biorąc pod uwagę przede wszystkim to, jakie barwy przyciągną uwagę grupy, do której skierowane są produkty czy usługi. Psychologia koloru ma szczególne znaczenie w sprzedaży detalicznej i może – w sposób wymierny i mierzalny – wpływać na decyzje zakupowe klientów.
Atrakcyjność wizualna to klucz do sukcesu
Dla klientów kolor jest silnym czynnikiem motywującym do podjęcia decyzji o zakupie. Zdecydowana większość konsumentów bierze pod uwagę wygląd produktu podczas dokonywania zakupów. Dla dużej części z nich – nawet w sposób nieuświadomiony – kolor stanowi jeden z głównych czynników będących powodem zakupu danego produktu. Percepcja wzrokowa jest podstawowym zmysłem, na którym ludzie polegają – reagowanie na kolory jest zakodowane w naszych mózgach. Rozpoznanie koloru wywołuje zróżnicowaną serię reakcji, które wpływają na nastroje i emocje na poziomie podświadomości. Krótko mówiąc, kolor sprawia, że ludzie odczuwają emocje, a emocje przekładają się na konkretne decyzje zakupowe. Wyobraźcie sobie jakiś plakat uliczny który dzięki odpowiedniemu doborowi kolorów potrafi przyciągnąć wzrok. Kolor jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na atrakcyjność wizualną produktu. Dzięki wybraniu odpowiednich barw i spójnego schematu kolorystycznego dla całej identyfikacji wizualnej – obejmującej tożsamość marki, logo, projekty opakowań, kampanie reklamowe – tworzymy rozpoznawalność marki i wzmacniamy lojalność klientów, którzy, mówiąc najprościej, wracają do tego, co im się podoba.
Znaczenie barw – czy istnieje najpopularniejsza barwa?
Różne kolory wywołują określone nastroje i emocje, a w sposób pośredni pełnią również rolę informacyjną. Znaczenia kolorów często różnią się w zależności od wielu czynników, do których należą m. in. doświadczenia kulturowe, płeć, wiek, kontekst, indywidualne doświadczenia. Jednak podstawowe postrzeganie kolorów pozostaje dość spójne. Czerwony może oznaczać moc lub pasję, a nawet wywoływać reakcje fizjologiczne – szybsze oddychanie i zwiększoną częstość akcji serca. Kolor czerwony może być energiczny, agresywny, prowokujący, a nawet niebezpieczny – ale zawsze przyciąga uwagę. Jednak według różnych badań najpopularniejszym kolorem jest niebieski. Znajduje to odzwierciedlenie w działaniach wielu firm, które używają niebieskiego w swoich znakach firmowych. Niebieskie barwy są postrzegane jako uspokajające, chłodne, pogodne, stabilne – co jest powodem ich intensywnego stosowania w przypadku produktów i usług, w których bezpieczeństwo jest najważniejszym aspektem – takich, jak bankowość i media społecznościowe. Znaczenie zieleni często zależy od zastosowanego odcienia – podczas gdy lżejsze odcienie uspokajają, głębsze zielenie kojarzą się z bogactwem lub prestiżem. Jasne lub ciepłe żółcie wywołują uczucie szczęścia, optymizmu, życzliwości. Z kolei fiolet to kolor artystów, ale także barwa związana z monarchią. Róż to kolor kojarzący się z kobiecością, zmysłowością, zabawą… A co z bielą i czernią? Mogą być traktowane zarówno jako kolor akcentujący, ale także stanowiący główny wyróżnik linii produktów (np. linia akcesoriów Apple).
Czynniki, które wpływają na postrzeganie kolorów
Nie wszystkie kolory są postrzegane w ten sam sposób przez tych samych ludzi. Dwa z najważniejszych czynników wpływających na postrzeganie kolorów to kultura i płeć. Różnice kulturowe mogą stanowić wyzwanie dla marek, które chcą wzmocnić swoją międzynarodową widoczność i atrakcyjność. Podczas gdy niektóre z największych kulturowych podziałów w zakresie postrzegania kolorów zostały zredukowane, a nawet usunięte, dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu, różnice te mogą nadal odgrywać rolę w kształtowaniu globalnej tożsamości marki. Na przykład zielony w Stanach Zjednoczonych przede wszystkim kojarzy się z dobrobytem, w Irlandii wywołuje dumę narodową, ale już we Francji jest często postrzegany jako niepożądany w przypadku projektów opakowań. Z kolei niebieski jest odbierany na całym świecie jako pozytywny i akceptowalny kolor. Różnice w percepcji kolorów nie ograniczają się do prostego „niebieskiego dla chłopców i różowego dla dziewczynek”. W rzeczywistości niebieski jest ulubieńcem mężczyzn i kobiet.
Znaczenie kolorów jest ważne podczas projektowania produktów typu wizytówki czy kalendarze , ale ważniejsze jest upewnienie się, że kolory są postrzegane jako odpowiednie dla filozofii marki. Płeć może być głównym czynnikiem przy wybieraniu kolorów. Jeśli docelowi odbiorcy to głównie mężczyźni, należy raczej unikać koloru fioletowego. Zielony lub niebieski to dobry wybór dla niemal każdej publiczności, a pastelowe barwy sprawdzą się w przypadku marki skierowanej do kobiet. Strategia ustalania cen również może wchodzić w grę przy wyborze kolorów marki. Czarny, granatowy, królewski fiolet oraz ciemna zieleń to powszechne wybory w przypadku produktów luksusowych. Pomarańcze i żółcie pojawiają się w przypadku ofert okazyjnych, szybkich transakcji. W ostatecznym rozrachunku wybór kolorów jest kluczowy dla udanej strategii promowania marki.