Reklama i druk
Advertisement
  • ViperPrint
  • Nasze Produkty
  • Lifestyle
  • Nowości
  • Zrób to sam
  • Kontakt
Brak wyników
View All Result
ViperPrint
  • ViperPrint
  • Nasze Produkty
  • Lifestyle
  • Nowości
  • Zrób to sam
  • Kontakt
Brak wyników
View All Result
Reklama i druk
Brak wyników
View All Result

Strona główna » Plik do druku od podstaw cz. I

Plik do druku od podstaw cz. I

10 kwietnia 2019
0

Temat porósł mchem, więc przeoramy go na nowo. Instrukcja, jak przygotować plik do druku, pojawiała się już wiele razy w wielu miejscach dlatego nie odkryjemy Ameryki, ale mam nadzieję, że przynajmniej skompletujemy i uporządkujemy informacje potrzebne, by profesjonalnie przygotować projekt do przesłania drukarni.

 

Organizacja pracy

Zaczynamy od zgromadzenia materiałów i informacji. Podstawą jest oczywiście brief od klienta. Załóżmy, że wytyczne są jasne, oczekiwania realne, zdjęcia w wysokiej jakości, teksty sprawdzone, honorarium satysfakcjonujące – pozostaje rzucić się w wir pracy. Aby jednak nie dać się temu wirowi zatopić, zadbaj o porządek. Kwestia katalogowania wykonywanych przez siebie zleceń jest dość indywidualna. Każdy robi to tak, jak mu wygodnie, niemniej wewnątrz folderu danego zlecenia powinien panować pewien schemat zawartości:

• oryginalne materiały klienta (teksty, zdjęcia, logo);
• linki (stocki i zdjęcia klienta – przetworzone przez nas do użycia w projekcie);
• pliki robocze (np. Ai, CDR, Indd, PSD – żywy, otwarty organizm naszego projektu);
• pliki do akceptacji (podglądy gotowego projektu, które wyślemy do akceptacji klienta);
• plik do druku (PDF utworzony z ostatniej zaakceptowanej wersji projektu).

Przy okazji: rzadko zdarza się, że pierwszy plik roboczy jest od razu plikiem finalnym. Każda korekta wprowadzana na życzenie klienta to konieczność zapisu nowej wersji pliku. Sprawdzona metoda, aby się nie pogubić, to dodawanie na końcu nazwy pliku liter A, B, C itd. Chyba, że wolisz nazwy w stylu *._final; *._final2; *._finitoforsure; *._finalrrrggah; *._fcukdizsh!t.

 

Którędy droga?

Na tym etapie musimy zdecydować, w jakim programie wykonać projekt. Odwieczny spór zwolenników Corela z fanami Adobe odłóżmy na bok. Wszystkie programy mają swoje wady i zalety, w zależności od przeznaczenia, a przede wszystkim celu, w jakim mają być wykorzystane. Dlatego przed rozpoczęciem każdego projektu sami musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, na jakiej platformie praca będzie dla nas najwygodniejsza, najbardziej efektywna, a jej efekt końcowy przewidywalny.

Proste prace jedno- lub dwustronne typu wizytówki tworzymy w Illustratorze. Większa ilość stron, np. dla katalogu, to zadanie dla Indesign lub – jeśli nie ma innego wyjścia – dla Corela. Sam Corel nie jest taki zły, np. gdy projektuje się druki wielkoformatowe. Z kolei gdy chodzi o druk plakatów, świetnie sprawdzi się Photoshop. Illustrator nadaje się również do skomplikowanych prac wymagających wykrojnika, typu teczki i kalendarze. To oczywiście bardzo uproszczone i ogólne zestawienie. Jeśli masz inne sugestie, zachęcam do podzielenia się nimi w komentarzu.

Dodatkowa wskazówka: jeśli praca będzie miała charakter powtarzalny, np. jest to ulotka z uaktualnianą co jakiś czas ofertą (zdjęcia, opisy) lub wizytówka firmowa z tym samym szablonem dla kolejnych pracowników (zmieniają się tylko dane osobowe), warto pracować w programach umożliwiających automatyzację edycji zawartości projektu np. InDesign lub Photoshop.

 

Tworzenie dokumentu – parametry

Okno tworzenia nowego dokumentu wygląda mniej więcej tak samo we wszystkich programach. My przyjrzymy mu się bliżej na przykładzie InDesign. Parametry, które nas najbardziej interesują, to:
• metoda konwersji/wzorzec – wybieramy Druk
• rozmiar – wprowadź rozmiar, jaki ma mieć docelowo Twój projekt np. ulotka 105x148mm;
• liczba stron – wiemy o co chodzi;
• spady – wprowadzamy wartość 2 mm (o spadach będzie więcej w następnym odcinku);
• tryb koloru – przygotowując projekt do druku, zawsze wybieramy CMYK;
• rozdzielczość – w Indesign i Corel ten parametr określa się podczas zapisu do PDF. W Illustratorze i Photoshopie wprowadzamy wartość 300 ppi podczas tworzenia dokumentu.

W InDesignie ustawienia powinny wyglądać jak poniżej.

nowy_dok_indesign
Plik do druku – ustawienia nowego dokumentu w InDesign.

W Illustratorze okno tworzenia nowego dokumentu jest mniej więcej takie samo jak w InDesign.

nowy_dok_illustrator
Nowy dokument w programie Illustrator.

Z nowym dokumentem w Corelu rozprawiamy się analogicznie. Okno ustawień powinno wyglądać tak.

nowy_dok_corel
Plik do druku w Corelu. Ustawienia nowego dokumentu.

Linie pomocnicze

InDesign
W tym programie podczas tworzenia nowego dokumentu można ustawić tzw. marginesy. Chodzi o bezpieczny obszar sąsiadujący z krawędzią, w którym nie powinno się umieszczać żadnych istotnych elementów projektu. Innymi słowy: logo, tekst, numer telefonu, głowa modelki na zdjęciu powinny być odsunięte od krawędzi na min. 3 mm do wewnątrz. W pozostałych programach musimy posiłkować się liniami pomocniczymi, aby za ich pomocą oznaczyć swój bezpieczny margines.

Illustrator
Tu linie pomocnicze tworzy się najszybciej za pomocą narzędzia Prostokąt. Rysujemy prostokąt o wymiarach po 3 mm mniejszych z każdej strony niż strona robocza. Czyli: jeśli nasza ulotka ma 105×148 mm, to prostokąt powinien mieć 99×142 mm (105 – 3 – 3 = 99 mm; 148 – 3 – 3 = 142 mm). Umieszczamy go centralnie na środku strony roboczej za pomocą panelu Wyrównaj i wciskamy kombinację klawiszy CTRL+5, aby przekształcić go w linie pomocnicze. Operację powtarzamy na drugiej stronie, a warstwę z naszym marginesem blokujemy.

Corel
Jeśli ktoś zna przystępny patent na szybkie utworzenie linii pomocniczych dla bezpiecznego marginesu w tym programie, zachęcam do podzielenia się nim w komentarzu.

Photoshop
Photoshop jest pewnym wyjątkiem, jeśli chodzi o tworzenie nowego dokumentu. Tutaj nie określamy rozmiaru netto i osobno spadów, ale wprowadzamy rozmiar brutto, czyli ze spadami włącznie. Zatem wyjściowo do formatu naszej przykładowej ulotki 105×148 mm dodajemy po 2 mm z każdej strony. Łącznie będzie to 109×152 mm. Powinniśmy też narysować dwa komplety linii pomocniczych. Jeden będzie określał linie cięcia, identyczne z docelowymi wymiarami ulotki: 105×148 mm. Drugi komplet linii to nasz margines; te linie mają mieć odstęp po 3 mm od pierwszego kompletu, czyli 99×142 mm.

 

nowy_dok_photoshop
Tworzenie nowego dokumentu w Photoshopie

Rysowanie linii pomocniczych w Photoshopie to raczej żmudny proces. Można go wykonać podobnie jak w Illustratorze: rysując prostokąt i dociągając do niego linie z lewej i górnej krawędzi (najpierw trzeba włączyć linijki – CTRL+R). Drugi sposób to posłużenie się poleceniem Widok > Nowa linia pomocnicza. Tutaj wybieramy orientację pionową lub poziomą i wprowadzamy wartość odstępu odpowiednio od krawędzi lewej i górnej.

Przy okazji należy pamiętać, że dokument utworzony w Photoshopie może mieć maksymalnie jedną stronę. Dlatego dla dwustronnego projektu musimy utworzyć dwa pliki.

Warto sobie oszczędzić tego etapu w przyszłości i już za pierwszym razem po utworzeniu poprawnego dokumentu zachować taki plik jako template. W ten sposób gdy następnym razem będziemy projektować ulotkę 105×148 mm wystarczy, że po prostu otworzymy gotowy szablon, zamiast na nowo wprowadzać żmudnie ustawienia i bawić się w rysowanie linii pomocniczych.

W ten oto sposób uporządkowaliśmy materiały, których użyjemy w projekcie. Wiemy już, w jakim programie wykonać dany typ projektu. Dowiedzieliśmy się też, jak utworzyć nowy dokument o prawidłowych ustawieniach w InDesignie, Illustratorze, Corelu oraz Photoshopie. Na koniec zamknęliśmy bezpieczne marginesy w liniach pomocniczych. W następnym wpisie przyjrzymy się mitycznym spadom oraz krzywym tekstom (niezbędnym nawet jeśli klient chce proste), a także poznamy przepis na udany PDF.

5/5 - (2 votes)
Share121Tweet76
Viperprint

Viperprint

PowiązanePosty

Blask złota i srebra na wydrukach  
Grafika

Blask złota i srebra na wydrukach  

29 marca 2023

Każdy z nas stara się szukać najlepszych rozwiązań i poszukuje produktów, które zaskoczą klienta i pozwolą, by te wpisały się na długo w pamięć. Z pomocą w realizacji tego zadania przychodzą różne metody uszlachetnienia wydruków. Jedną z propozycji uszlachetnień,...

Druk w kolorach tęczy: niebieski i jego znaczenie
Grafika

Druk w kolorach tęczy: niebieski i jego znaczenie

22 września 2021

Kolory w materiałach marketingowych mają ogromne znaczenie. Większość klientów deklaruje, że to właśnie barwy decydują o tym, po który produkt codziennego użytku sięgną. Odpowiednie wykorzystanie psychologii koloru może przyczynić się biznesowego sukcesu. Niebieski jest jedną z barw, która albo...

Czy kolor na ekranie zawsze musi różnić się od wydruku?
Fotografia

Czy kolor na ekranie zawsze musi różnić się od wydruku?

22 września 2021

Kwestia kolorów to bardzo popularny temat wśród klientów oraz pracowników drukarni. Jeśli zlecałeś już wydruki, być może wiesz, że barwy, widoczne na ekranie Twojego komputera, nie zawsze tożsame są z tymi, które otrzymasz na materiałach z drukarni. Dlaczego tak...

Living Coral. Kolor roku 2019 wg Pantone
Grafika

Living Coral. Kolor roku 2019 wg Pantone

22 września 2021

Świat mody i designu co roku z niecierpliwością oczekuje na ogłoszenie koloru roku przez Instytut Pantone. Amerykańska firma Pantone z siedzibą w Carlstadt w stanie New Jersey znana jest z produkcji systemów używanych w przemyśle poligraficznym (przede wszystkim wzorników...

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O ViperPrint

Targi Reklamy, Lublin 2012 - przejęli nasze stoisko ;)

ViperPrint

Drukarnia Online

Cześć i witam na naszym blogu! Jesteśmy ViperPrint i od ponad 20 lat świadczymy usługi druku na najwyższym poziomie, co jest też naszą pasją i chcemy podzielić się z Tobą wiedzą, pomysłami i nowościami!

Popularne

  • tablet dla grafika

    Top 10 prezentów dla grafika

    323 shares
    Share 129 Tweet 81
  • Jakie winietki dla Pary Młodej wybrać?

    319 shares
    Share 128 Tweet 80
  • Ile kosztuje projekt etykiety?

    318 shares
    Share 127 Tweet 80
  • Voucher podarunkowy

    315 shares
    Share 126 Tweet 79
  • Najciekawsze darmowe fonty w stylu pisma odręcznego

    311 shares
    Share 124 Tweet 78

Kategorie

  • Fotografia (8)
  • Grafika (19)
  • Historia ViperPrint (4)
  • Lifestyle (31)
  • Nowości (18)
  • O reklamie (40)
  • Produkty (57)
  • Zrób to sam (1)

Instagram

  • Kalendarz biurkowy piramidka, czyli Twój pomocnik w planowaniu! Taki kalendarz może ułatwić Ci uporządkowanie Twoich zadań i obowiązków. Kalendarze biurkowe wpływają również pozytywnie na estetykę biurka lub stanowiska! Sprawdź 👉👉 https://www.viperprint.pl/produkt/KBR07?kalendarium-3-x-104-x-110-mm=tak&kalendarium-czerwono-czarne-51=tak
  • Planery dostosowane do każdego biurka! 🤓 Teraz biuwary dostępne są również w formacie A3 oraz A2, dzięki czemu Twoja przestrzeń może być lepiej zorganizowana. 🧑‍💻 Podkłady na biurko z kalendarzem to idealne rozwiązanie dla Twojej organizacji czasu. 😎⏱ 
https://www.viperprint.pl/produkt/PLN002
  • Kalendarze plakatowe z listwą, to prawdziwy HIT! 🤩 Wyróżnij swoją przestrzeń biurową lub prywatną własnym kalendarzem plakatowym! 🏠🏢 Sprawdź ofertę kalendarzy na 2024 rok na viperprint.pl
  • Prostota i funkcjonalność w jednym! Kalendarze jednodzielne na 2024 rok dostępne w super cenach! 😎 Jednodzielne kalendarze firmowe to skuteczna reklama przez cały rok!
#kalendarze #2024 #druk #supercena #jednodzielny #nowyrok
https://www.viperprint.pl/produkt/KJD01?kalendarium-290-x-190-mm=tak&kalendarium-290x190-standardowe=tak
  • Terminy dostarczania plików do plakatów wydłużone! ⏲ Wgraj plik do godziny 16:00, a my wyślemy Twoje plakaty już jutro! Jeśli czas goni bardziej niż zwykle, możesz skorzystać z opcji druku ekspresowego, w którym masz gwarancję wysłania plakatów tego samego dnia! ⏱🏎
  • Wakacje się już skończyły, ale Twój portfel dalej może mieć urlop! 😎 Plakaty w super cenach, zostają z nami na dłużej! Oszczędzaj na swojej reklamie z nami! 🦩
https://www.viperprint.pl/produkt/PLA003
  • Czas zapomnieć o starych terminach realizacji katalogów szytych! Teraz Twoje katalogi trafią w Twoje ręce jeszcze szybciej! Sprawdź również opcję druku ekspresowego na 👉 https://www.viperprint.pl/produkt/KSZ0001
  • Mat czy błysk? 🤨
Klejone czy spiralowane? 🤨 
Na te pytania będziecie musieli sobie odpowiedzieć, wybierając kalendarze biurkowe piramidki! Cena w tym przypadku nie gra roli, gdyż będzie ona taka sama, niezależnie od Waszego wyboru! Wybierajcie ulubione produktu, dostosowując opcje do Waszego projektu oraz preferencji! 😄 👉👉 
https://www.viperprint.pl/produkt/kalendarze-biurkowe/KBR08?kalendarium-3-x-104-x-110-mm=tak&kalendarium-czerwono-czarne-51=tak
  • Problem z wyborem kalendarza idealnego dla Ciebie? 🧐 Śpieszymy z pomocą! 🦸‍♂️ Oto nasze katalogi kalendarzowe na 2024 rok, w których znajdziecie wszystkie dostępne rodzaje kalendarzy. W katalogach znajdują się zdjęcia, wymiary, oraz cała specyfikacja techniczna. Pobierz wybrany katalog tutaj! 👉👉
https://www.viperprint.pl/katalog-kalendarze

Ostatnie wpisy

  • Dlaczego Katalogi Szyte Nadal Są Ważne w Erze Cyfrowej: Przykłady Skutecznych Kampanii
  • Sztuka Planowania z Wykorzystaniem Kalendarza Biurkowego: Porady dotyczące Skutecznego Zarządzania Czasem
  • Historia i Ewolucja Kalendarzy Biurkowych – Zanurz się w historię kalendarzy biurkowych
  • Wszystko co musisz wiedzieć o Kalendarzach Trójdzielnych: Rodzaje i Konstrukcja
  • Teczki Ofertowe i Dyplomowe w Działaniach Marketingowych: Jak Wykorzystać Je w Kampanii Reklamowej
  • Historia ViperPrint
  • Kontakt
Zadzwoń do Nas: +48 34 344 44 44

© 2024 ViperPrint - Premium DrukarniaOnline ViperPrint VipePrint. Design by DigitalBooster - Strony Internetowe, SEO i Marketing Online

Brak wyników
View All Result
  • ViperPrint
  • Nasze Produkty
  • Lifestyle
  • Nowości
  • Zrób to sam
  • Kontakt

© 2024 ViperPrint - Premium DrukarniaOnline ViperPrint VipePrint. Design by DigitalBooster - Strony Internetowe, SEO i Marketing Online