Jednym ze sposobów na upewnienie się, że kolory naszego projektu w druku będą wyglądały idealnie, jest zaopatrzenie się we wzorniki kolorów – CMYK i Pantone. Czemu warto korzystać z wzorników? Czym paleta Pantone różni się od CMYK? Po co nakładać dodatkowe farby Pantone, kiedy możemy uzyskać dowolny kolor przez zmieszanie składowych CMYK: cyjan, magenta, żółty i czarny?
Paleta Pantone jest skalą kolorów opracowaną przez amerykańską firmę Pantone inc. Kolory Pantone są oznaczone numerami (np. 133C) z dodatkowymi oznaczeniami, takimi jak fluorescencja, połysk itp. Podstawowa skala opisuje 1867 kolorów. Powstają przez zmieszanie 18 pigmentów (w tym bieli i czerni). Należy pamiętać, że ich odwzorowanie w CMYK i RGB nie jest idealne. Dodatkowo to, co widzimy na monitorze (nawet najlepiej skalibrowanym), nie zawsze będzie wierne kolorom w druku. Każda maszyna drukarska drukuje inaczej, używa farb różnych dostawców, w grę wchodzą także różnorodne podłoża oraz rodzaje papieru. Farby Pantone, które spełniają standardy i surowe normy, zawsze lub prawie zawsze mają ten sam odcień. Jednak zachowanie kolorów nie jest jedynym powodem ich popularności. Pantone są również używane do udoskonalania wydruków, np. w nietypowych barwach, takich jak złoty. W palecie znajdziemy metaliczne, błyszczące kolory, imitujące m.in. złoto lub srebro, które dodatkowo uatrakcyjniają wydruk.
W przypadku Pantone istnieją jednak pewne ograniczenia w druku. Przede wszystkim nie tworzy się projektów za pomocą np. czterdziestu różnych Pantonów jednocześnie. Im więcej kolorów, tym wyższy jest koszt produkcji. Najczęściej powstają projekty w CMYK (cztery kolory), do których dołączane są wybrane elementy w palecie Pantone, np. logo z jednego lub dwóch kolorów Pantone. Ta paleta sprawdza się także w przypadku tych elementów, dla których chcemy uzyskać bardziej intensywną i nasyconą barwę. W przypadku Pantone możemy tworzyć przejścia gradientowe, jednak powinny to być tylko przejścia między jaśniejszymi i ciemniejszymi odcieniami tego samego koloru. Przejścia między dwoma różnymi kolorami mogą się różnić w druku od tego, co zobaczymy na ekranie komputera. Możemy także kontrolować odcień koloru za pomocą funkcji Tinta lub Opacity, balansując między wartościami 0-100%.
Wybierając kolor CMYK lub Pantone w programie graficznym, nie powinniśmy polegać na tym, co pokazuje monitor. Warto kupić drukowaną fizycznie, certyfikowaną kartę kolorów (wzornik) i wybrać kolory dla naszych projektów na jej podstawie. Decydując się na konkretne barwy z wzornika, musimy je oglądać w jasnym świetle dziennym. Zakupienie profesjonalnego szablonu kolorów to koszt kilkuset złotych, które warto zainwestować w wysokiej jakości produkt. Należy także pamiętać, że odbiór kolorów różni się w zależności od podłoża, na jakim zostały wydrukowane – powlekane, niepowlekane itd. Dla każdej z wersji podłoży istnieją osobne wzorniki barw. Minusem jest konieczność regularnej wymiany wzorników na nowe – kolory mogą tracić pierwotny wygląd pod wpływem światła słonecznego czy intensywnego użytkowania wzornika. Na szczęście możemy obniżyć koszt, kupując tańszy wzornik, np. tylko do palety coated lub tylko uncoated. Jakie są różnice między tymi dwoma paletami? Coated to kolory do nadruku na podłożach powlekanych, grubszych, foliach, błyszczących podłożach itp. Uncoated są drukowane na niepowlekanych podłożach, np. papierze gazetowym.
Ten sam kolor będzie wyglądał inaczej wydrukowany na różnych typach podłoży. Jeśli współpracujemy np. z jedną, wybraną drukarnią, warto zaopatrzyć się dodatkowo we wzornik papierów, który przedstawia, jakie rodzaje papieru drukarnia ma w swojej ofercie. Szablon pomaga w wyborze i gwarantuje, że gotowy produkt zamówiony w drukarni będzie zgodny z oczekiwaniami. Koszt wzornika papieru to kwota kilku lub kilkunastu złotych, więc cena jest przystępna. Z pewnością warto wydać niewielką kwotę, aby zobaczyć próbki papieru na własne oczy, dotknąć i ocenić, który z nich będzie najlepszą podstawą projektu. Co można znaleźć w przykładowym wzorniku papieru? Każda karta to nie tylko próbka papieru, ale także przykład wydruku – dzięki temu łatwiej możemy wyobrazić sobie, jak projekt będzie wyglądał na konkretnym podłożu. Rodzaje papieru, które można znaleźć we wzornikach, to m.in. kredowy papier matowy i błyszczący, papiery ozdobne (błyszczące, strukturalne, perłowe i inne), papier o fakturze przypominającej filc, papier offsetowy i wiele innych.