Biały druk na ciemnym tle zyskuje na popularności z roku na rok. Umieszczenie białej grafiki skontrastowanej z czernią sprawia, że jasny motyw lub tekst staje się bardziej wyrazisty. Biały wydruk jest używany w projektach o małym, jak i dużym formacie. Wizytówka, zaproszenie czy bon podarunkowy, którego biała treść została umieszczona na czarnym papierze, kojarzą się z wyrafinowaniem i ekskluzywnością. Teoretycznie czarne tło i biały projekt wystarczą do przygotowania wydruku. Jednak drukowanie czarno-białego projektu nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Sprawdzają się tu dwie opcje: overprint (nadruk) i knockout.
Zastosowanie atrybutu overprint jest jedną z dróg do czarno-białego projektu. Oprócz standardowych kolorów CMYK używamy wówczas koloru białego jako dodatkowego. Wszystkie elementy, które będą drukowane białą farbą muszą mieć postać wektorową (krzywe) oraz muszą zostać zapisane w osobnej warstwie o nazwie „White”, jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala oprogramowaniu RIP prawidłowo rozpoznać biały nadruk.
Kolor biały jest najczęściej używany podczas drukowania na papierze ozdobnym lub przezroczystych podłożach. Należy pamiętać, że na różnych papierach ozdobnych farba offsetowa jest absorbowana w mniejszym lub większym stopniu, co przekłada się na zróżnicowany efekt końcowy w zależności od wybranego papieru. W przypadku ciemnych powierzchni kolory tracą intensywność, czytelność, a w przypadku przezroczystych podłoży, nadruk także staje się odrobinę transparentny, a więc kolory również tracą swoją intensywność. W związku z tym czasami, aby uzyskać idealnie biały kolor, konieczne jest umieszczenie więcej niż jednej warstwy białej farby. Tutaj problemem może być także uzyskanie efektu przejścia tonalnego.
Funkcja nadruku overprint nie jest skomplikowana. Należy jednak pamiętać, że można jej używać tylko wtedy, gdy urządzenie drukujące jest wyposażone w opcję druku białą emulsją. Jeśli maszyna drukarska nie ma białej emulsji, docelowo białe elementy po prostu znikną z projektu. W takim wypadku należy zastosować przygotowanie do druku w technice knockout. Polega ona na „wycięciu” z projektu elementów, które mają mieć biały kolor. Biały papier, stanowi tło, na którym drukowany jest kolorowy wzór z wybraniem białych elementów. To rozwiązanie pozwala na przygotowanie oryginalnego projektu z białą grafiką bez konieczności używania nietypowych papierów czy zaawansowanych drukarek.
W przypadku drukowania białej grafiki na ciemnym tle należy zwrócić szczególną uwagę na właściwy wybór fontu. Zbyt cienkie białe napisy mogą być w druku nieczytelne lub niezbyt wyraźne. Używanie czcionek z bardzo cienkimi szeryfami wiąże się z podobnym ryzykiem. Jasne napisy na ciemnym tle dają także wrażenie mniejszych przerw pomiędzy literami. Dlatego warto zwiększyć nieco światło międzyliterowe dla projektów typu białe na czarnym. Dzięki temu wydrukowany tekst będzie bardziej czytelny. Aby ułatwić pracę nad projektem z białymi elementami, warto pracować z podglądem nadruku. Włączenie tej funkcji pozwoli sprawdzić, czy projektowane elementy mają np. włączony atrybut overprint. Dzięki opcji podglądu możemy ocenić, czy overprint lub knockout dadzą oczekiwany efekt. Gotowy projekt można pozostawić w postaci otwartego CDR lub Ai, aby weryfikatorzy w drukarni mieli możliwość dokładniejszego sprawdzenia poprawności przygotowania pliku.