Ulotki to wciąż popularna forma reklamy, choć wiele osób twierdzi, że zupełnie nieskuteczna. Tymczasem okazuje się, że odpowiednie przygotowanie do kolportażu i stworzenie ciekawego projektu mogą sprawić, że ulotki staną się naprawdę efektywnym narzędziem marketingowym. Cały szkopuł tkwi w przygotowaniach. Zobacz, jak ograniczyć koszty druku oraz rozdawania ulotek, zwiększając równocześnie ich skuteczność.
Po pierwsze: pomyśl o grupie docelowej
Zanim rozpoczniesz szalone roznoszenie ulotek po całym mieście i wrzucanie ich do skrzynek mieszkań na wszystkich osiedlach, pomyśl, do kogo kierowana jest Twoja oferta. Każda grupa docelowa charakteryzuje się czymś innym. Jeśli prowadzisz klinikę medycyny estetycznej, swoich klientów spotkasz prawdopodobnie w jednorodzinnych domach oraz na nowych osiedlach, zlokalizowanych na obrzeżach miast. Gdzie indziej natomiast będziesz szukać studentów, którym możesz zaoferować swoje usługi. Innych klientów zaprosisz do ekskluzywnej restauracji, a jeszcze innych do pizzerii. Skuteczność Twojej kampanii zależy od grupy, do której ją skierujesz. Rozdanie kilku tysięcy ulotek zachęcających do skorzystania z ekskluzywnych usług na osiedlach, zamieszkanych przez studentów, zupełnie minie się z celem. Według badań podarowanie ulotek odpowiedniej grupie docelowej zwiększa ich skuteczność z kilku promili do nawet 5%.
Po drugie: projekt ulotki
Ulotka powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby potencjalny klient już na pierwszy rzut oka widział, czego ona dotyczy. Staraj się nie przesadzić z formą – przejrzystość jest w tym przypadku bardzo ceniona. Jeśli chcesz przedstawić swoją ofertę, wykorzystaj do tego zdjęcia. Ludzie łatwiej zapamiętują obrazy niż to, co zostało napisane. Dobrym rozwiązaniem będzie podarowanie osobom, posiadającym ulotki, jakiejś korzyści, np. zniżki lub dodatkowych gadżetów przy zakupach. Dzięki temu nie tylko przyciągniesz nowych klientów, lecz także dostaniesz szansę zbadania skuteczności swojej kampanii.
Pamiętaj, by na ulotce reklamowej umieścić niezbędne informacje o swojej firmie. Oczywiście konieczna jest nazwa i adres oraz numer telefonu, e-mail lub adres strony WWW. Dobrym rozwiązaniem jest także podanie godzin otwarcia Twojej firmy.
Po trzecie: wydruk
Ulotki do kolportażu powinny być możliwie jak najlżejsze, dlatego do ich wydruku zwykle używa się papieru o gramaturze od 100 do 135g. Najpopularniejsze formaty to A6, A5 oraz DL. Jeśli jednak chcesz, by Twoje ulotki były wyjątkowe, możesz ustalić indywidualne warunki w drukarni. Pamiętaj jednak, że niektóre zmiany, np. gramatury papieru lub techniki zadruku, mogą znacznie zwiększyć koszty kampanii, co często mija się z celem. Życie ulotki jest niestety bardzo krótkie, dlatego warto posłuchać specjalistów w drukarni i zdecydować się na optymalne rozwiązania.
Po czwarte: kolportaż
Rozdawanie ulotek to zwykle najbardziej kosztowny, ale też najważniejszy element kampanii. Nawet najpiękniejsze, najdroższe i najbardziej przemyślane ulotki nie przyniosą nam żadnego efektu, jeśli nie dotrą do odpowiednich klientów. Właśnie dlatego należy poświęcić szczególną uwagę kolportażowi. Zdecydowałeś się na wkładanie ulotek do skrzynek pocztowych? Upewnij się, że nie trafią one do osób, które sobie tego nie życzą, poprzez specjalne naklejki, informującej o nie wrzucaniu reklam. Taka ulotka na pewno nie przyniesie spodziewanego efektu, a dodatkowo może zdenerwować odbiorcę.
Jeśli chcesz, by Twoje ulotki były wręczane przechodniom bezpośrednio, pomyśl o odpowiedniej lokalizacji oraz godzinach pracy. Produkt, dedykowany rodzinom z dziećmi najlepiej przedstawiać w weekendy w okolicach kin czy galerii handlowych. Jeśli chcesz trafić do studentów, rozdawaj ulotki w porannych godzinach w dni powszednie w okolicy szkół wyższych. Do pracowników biur trafisz natomiast od 7 do 9 rano oraz od 15 do 17 po południu w okolicy biurowców.
Jak widać odpowiednio przeprowadzona kampania reklamowa z wykorzystaniem ulotek może przynieść spodziewane rezultaty. Wszystko zależy jednak od dokładnego przemyślenia strategii. Jeśli więc planujesz rozdawanie ulotek, dokładnie zastanów się nad grupą docelową oraz ich kolportażem.