Ten rok należy do graficznych eksperymentów i bujnej wyobraźni. Niektóre z tegorocznych trendów cieszą się uznaniem nie od dziś, inne dopiero zdobywają przychylność designerów. Przedstawiamy nasze subiektywne zestawienie najpopularniejszych trendów graficznych 2018 roku.
1. Efekt „glitch”
„Glitch” oznacza błąd, zakłócenie, awarię, usterkę. W sztukach wizualnych efekt usterki może być rozumiany jako dążenie do zaprzeczenia klasycznym formom. Obrazy ze skazą, z elementami szumu i ziarna, poruszeń i niedoskonałości znajdziemy w kampaniach reklamowych oraz realizacjach artystycznych. Wyróżnikiem stylu glitch art jest obecność wszelkiego rodzaju przesunięć, fragmentaryzacja pierwotnego obrazu, rozłożenie go na części i złożenie na nowo w nieregularnej kolejności – niczym „zepsute” puzzle. Inne wyróżniki to replikowanie, powtarzalność wybranych elementów oraz liniowość. Wszystkie te działania są doskonale znane fanom horrorów już od lat – obecnie podbijają świat designu.
2. Kanały kolorów
Zabawy kanałami kolorów nieprzerwanie cieszą się popularnością wśród grafików. Pozwalają na tworzenie niezwykłych efektów, które najlepiej opisują takie określenia, jak: holografia, halucynacja, fatamorgana, rzeczywistość „rozdwojona”. Nakładające się na siebie warstwy obrazu w monochromatycznych barwach tworzą niebanalne, oryginalne kolaże.
3. Podwójna ekspozycja
Ten znany od lat trend rozpoznają z pewnością wszyscy fani serialu „True Detective” – efekt „double exposure” wykorzystano w czołówce. Technika polega na łączeniu dwóch zdjęć w jeden obraz. Obecnie niektóre lustrzanki cyfrowe potrafią stworzyć podobny efekt już w samym aparacie. W programach graficznych uzyskamy go, bawiąc się trybami mieszania warstw i tworzenia masek. Efekt lustrzanego odbicia, krajobrazu „wpisanego” w ludzką sylwetkę czy ciekawej tekstury – możliwości jest mnóstwo.
4. Kreatywna typografia
To jeden z najpopularniejszych trendów 2018 roku, który od lat zajmuje wysokie miejsce w najróżniejszych graficznych rankingach. Dzięki rozwojowi oprogramowania do grafiki 3D jedynym ograniczeniem w modelowaniu jest obecnie nasza wyobraźnia. W grafice reklamowej królują napisy z różnorodnych, nierzadko nietypowych materiałów. Świetne efekty uzyskamy, stawiając na materiały w stanie ciekłym (np. napis z płynu). Ciekawie prezentuje się również typografia jako element świata realnego – ten efekt wykorzystany został np. w serii banerów reklamujących show Ellen DeGeneres.
5. Imitacja wycinanki
Kolejny popularny trend to fotorealistyczne ilustracje oparte na efekcie „wycięcia” – kształty, litery wycięte w białej lub kolorowej kartce. Ta technika graficzna inspirowana jest prawdziwą sztuką wycinania z papieru. Efekt uzyskamy bardzo prosto w programie graficznym umożliwiającym cieniowanie warstw i nakładanie tekstur.
6. Responsywne logo
„Responsywność” to ważne słowo-klucz dla każdego web designera. W odniesieniu do projektowania graficznego oznacza modyfikację projektu w zależności od wymiarów. Złożone firmowe logo składające się z logotypu i sygnetu musi prezentować się równie dobrze niezależnie od pola ekspozycji. Stosowanie loga w witrynach responsywnych to wyzwanie zarówno dla front-end dewelopera, jak i projektanta identyfikacji wizualnej – innymi słowy już na etapie projektowania trzeba przemyśleć formy ekspozycji loga, np. na firmowej stronie WWW oglądanej na ekranie smartfona.
7. Gradienty
Oryginalne przejścia kolorów, cieniowania, łagodne stopniowanie od pełnego do słabego nasycenia – to rozwiązania należące do klasyki, które nigdy nie wychodzą z mody. Trend ten święci triumfy przede wszystkim w zakresie projektowania stron internetowych. Jednak mimo swojej popularności i powszechnej obecności w projektach graficznych, wciąż może przysparzać kłopotów. Nie wszystkie programy graficzne radzą sobie równie dobrze z zapisem obrazów ze złożonymi wypełnieniami gradientowymi.
8. Duotone
Duotone to kolejny popularny trend z obrębu web designu. Zdjęcia „uproszczone” do dwóch kolorów, obrazy tworzone w oparciu o dwie barwy, skontrastowane nasycenie, półtony, dwukolorowy druk. To wszystko efekty, które stały się inspiracją dla wielu projektantów stron WWW – np. Spotify. Najciekawsze rezultaty uzyskamy, stosując odcienie pozornie niepasujące do siebie.
9. Minimalizm
Obok trendów bazujących na zabawie wyrazistymi kolorami i kontrastami rządzi minimalizm. Projekty graficzne skupiające się na sednie przekazu, operujące surową formą znajdziemy wśród propozycji przygotowywanych wyłącznie na potrzeby Internetu, jak i mediów mainstrteamowych. Ascetyzm, ograniczona gama elementów, stonowane barwy w opozycji do pojedynczego, kontrastowego akcentu – to rozwiązania stosowane chętnie także przez fotografów, projektantów wnętrz i artystów.
10. Łączenie zdjęć z ilustracją cyfrową
Jak urozmaicić zwykłe fotografie stockowe? Wystarczy nałożyć na zdjęcie elementy imitujące rysunek odręczny bądź graffiti. Dzięki temu fotografia przestaje być nudna, powtarzalna, zyskuje nowe oblicze i nową energię.