Wizytówki są popularnym narzędziem marketingowym, szczególnie w świecie biznesu.
Są one wykorzystywane do przedstawiania danych kontaktowych, jednak nie tylko informacje widniejące na niej są istotne, ale i jej wygląd. Wizytówka zaprojektowana z pomysłem i kreatywnością sprawi, że przyciągnie uwagę każdego odbiorcę i nie zostanie wyrzucona w kąt. Jednak,
czy zastanawialiście się szerzej o tej niepozornej, małej karteczce. Co, jeśli z tak niewielkiego elementu reprezentatywnego przedsiębiorstwa można stworzyć własne, mieszczące się w portfelu dzieło sztuki? Zachwycamy się twórczością wybitnych artystów w galeriach sztuk na całym świecie. W epoce sztuki współczesnej dzieła przywdziewają różnorakich form, dlaczego więc nie może to być zwykła wizytówka?
Kiedy mówimy o sztuce?
Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, należy zdefiniować, czym jest sztuka. Sztuka od wieków miała określone ramy, jednak znamy wielu artystów, którzy wychodzili poza nie, a w kolejnych latach uważani byli za wybitne jednostki i za prekursorów w danym nurcie sztuki. Doskonałym przykładem może być Claude Monet, który nazywany jest ojcem impresjonizmu (XIX w.).
Malarz porzucił tradycyjne metody malarstwa. Rysunek konturowy zastąpił plamami barw, odszedł również od perspektywy geometrycznej. Monet chciał na swoich obrazach ukazać ulotność chwili oraz światła, ukazać naturę taką jaka jest. Niestety jego twórczość została doceniona dopiero pod koniec jego życia, a obecnie jego prace są jednymi z najdroższych i najbardziej pożądanych. Możemy zatem stwierdzić, że sztuką jest wychodzenie poza jej granice.
Kiedy i jak przejawia się sztuka współczesna?
Sztuka współczesna miała swój początek od końca II wojny światowej i trwa do dziś. Obecnie opiera się ona na różnorodności twórczości, mnogości styli i interpretacji pojęcia sztuki. Przede wszystkim głównym celem sztuki współczesnej jest wywołanie silnej reakcji u odbiorcy, ma poruszać, zadziwiać, czy wręcz prowokować.
W przeciwieństwie do poprzednich epok obecnie malarstwo nie jest dominującą formą sztuki, bardziej popularnymi są performence, instalacje, rzeźby czy fotografie, a stosowane style są bardzo niejednolite. Swoboda i wolność w wyrażaniu, jaką artyści obecnie posiadają prowadzi do coraz odważniejszych rozwiązań
i przekraczania kolejnych granic, dlatego niektóre dzieła mogą szokować odbiorców.
Wizytówki – sztuka w kieszonkowej formie
Dzieło sztuki jest więc indywidualne, niepowtarzalne, które za zadanie ma wywołać określone emocje. Czy zatem możemy identyfikować wizytówki jako współczesną formę sztuki? Jest to zależne od interpretacji i kontekstu, w jakim to pytanie jest zadane.
Bowiem, wizytówki są narzędziem marketingowym, mającym cel reprezentatywny firmy bądź osoby. Są one sposobem na profesjonalne i skondensowane przedstawienie najważniejszych informacji,
np. dane osobowe, adres, kontakt, nazwa firmy oraz specjalizacje działalności. Zwykle więc nie są one traktowane jako sztuka, najczęściej mają prosty i funkcjonalny design, skupiając się przede wszystkim na czytelności wizytówki i przekazie.
Jednak wizytówki mogą być szerzej postrzegane jako środek do wyrażenia kreatywności i estetyki. Obecnie różnorodność podłoży, kształtów, rozmiarów, kolorów i wzorów umożliwiają
na stworzenie oryginalnej i artystycznej wizytówki. Dodatkowo wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak wytłaczanie, foliowanie, złocenie, lakierowanie czy perforacja sprawiają,
że wizytówka zyskuje wyjątkowy, nowoczesny
i elegancki design.
Przy tak wielu możliwościach ogranicza nas tylko wyobraźnia. Można zatem stworzyć oryginalną
i artystyczną wizytówkę, która wyróżniałby się na tle innych. W takim przypadku wizytówki mogą
być postrzegane jako nowoczesna forma sztuki, która łączy funkcjonalność z estetyką.
Wydobądź z siebie artystę
Podsumowując wizytówki w tradycyjnym ujęciu, nie są definiowane jako dzieło sztuki. Jednak przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi połączonych z kreatywnością mogą stanowić podłoże
do stworzenia czegoś wyjątkowego, co w szerszym odbiorze może być uznawane za nową formę sztuki. Sztuka to zabawa i eksperymentowanie kolorem, formą i narzędziami. Dlatego spróbuj swoich możliwości i sprawdź, czy może nie drzemie w Tobie drugi Andy Warhol w świecie wizytówek. Stwórz wizytówkę, która będzie wyróżniała się na tle innych, niech Twoja firma zostanie zapamiętana od pierwszego wejrzenia. Daj się ponieść wodzy fantazji i wykreuj własne dzieło sztuki.