Większość konsumentów to wzrokowcy, ludzie po prostu kupują oczami. Warto położyć nacisk na aspekt wizualny firmy, abyśmy mówili o skutecznej sprzedaży. Jednym z nośników reklamy są etykiety produktowe. Dlatego by się wyróżnić na tle innych, nasz produkt musi mieć dobrze zaprojektowaną etykietę. Warto więc wiedzieć ile kosztuje projekt etykiety.
Ile kosztuje projekt etykiety?
Cennik projektów etykiety jest zróżnicowany, cena jest uwarunkowana od obszerności pracy. Jeśli do wykonania jest komplet kilku rodzajów etykiet, ich koszt będzie różnił się od ceny pojedynczej etykiety. Przy wykonywaniu poprawek na projekcie etykiety, mogą również być doliczane koszty. Dodatkowo to ile kosztuje projekt etykiety pojedynczej będzie zależne od nakładu, który chcemy wydrukować. Dlatego cennik projektu etykiety jest kwestią indywidualną. Mimo że ceny nie da się dokładnie sprecyzować dla projektu etykiety, należy zaplanować budżet w granicach 50-100 zł netto i przyjąć jakieś założenie. Jeśli etykieta ma sprawić by sprzedaż produktu była zadowalająca, musimy mieć świadomość, by ten budżet był wyższy.
Co jeszcze wpływa na to, ile kosztuje projekt etykiety?
Cenę warunkuję to czy mamy sprecyzowane wymagania co do etykiety, czy mamy sprecyzowany przekaz wizualny. Projektowanie etykiety dla produktu może wiązać się także z koniecznością pewnych późniejszych zmian w projekcie, dlatego też należy wziąć pod uwagę różne zmienne. Ważną kwestią jest także punkt wyjścia do projektowania etykiety, to znaczy, czy posiadamy już etykietę, czy może będziemy ją tylko modyfikować, a może będziemy szukać totalnej dla dotychczasowej etykiety. Cena projektu etykiety zależy także od branży w obrębie, której działamy, gdyż niektóre branże z zasady wymagają więcej pracy i wysiłku niż inne. Ostatni aspekt wpływający na to ile kosztuje projekt etykiety to wielkość firmy. Projektując etykiety dla mniejszych podmiotów, które wchodzą z nowym produktem na rynek, trzeba wziąć pod uwagę nieco mniej zmiennych, niż gdy jest tworzony projekt dla strategicznego gracza na rynku.
Czy cena i jakość projektowanej etykiety idą w parze?
Odpowiadając na to pytanie, najważniejsze co powinniśmy wiedzieć, to fakt, że cena projektu etykiety w większości przypadków określa także jej jakość. Jeśli skusimy się na najtańszą możliwą opcję, miejmy świadomość, że nie możemy wymagać wysokiej jakości, terminowości czy możliwości dokonywania wielu poprawek w projekcie. W najniższej opcji cenowej tego po prostu nie dostaniemy. Oczywiście nie znaczy to, że płacąc bardzo wysokie ceny, zagwarantujemy sobie najlepszą etykietę na rynku, a tym samym najwyższą sprzedaż, jednocześnie deklasując konkurencję. Najważniejsza kwestia dopasujmy swój budżet i wymagania, a na pewno uzyskamy satysfakcjonujący rezultat. Jeśli jednak mamy wymagania wysokiego stopnia w stosunku do projektowanej etykiety, żądamy wysokiej kreatywności i szybkiego czasu realizacji, to nie szukajmy budżetowej ceny, ponieważ w efekcie stracimy i czas, i pieniądze.
Projektowanie etykiety
Bodźce emocjonalne w reklamie
Tworzenie etykiet wymaga wiedzy w zakresie aspektów psychologicznych oddziałujących na konsumenta. Szczególnie należy położyć nacisk przy projektowaniu na emocje, które będzie budzić nasza etykieta. Kiedy w reklamie wykorzystujemy przekaz emocjonalny, należy pamiętać, że na odbiorcę ma ona wówczas większy wpływ. Zatem konsument staje się bardziej związany emocjonalnie, w tym przypadku z projektowaną etykietą, a więc z produktem. Dzięki temu zabiegowi konsument zapewne bardziej będzie pamiętać przekaz. Jednak odbiór, interpretacja przekazu zależą od nastroju, aktualnego nastawienia i motywacji odbiorcy. W związku z powyższym „zawierając” emocje w etykiecie, może okazać się to zabiegiem ryzykownym i dlatego warto być świadomym skutków odniesienia się do danej emocji i wybrać spośród tych emocji, które kojarzyć się będą odbiorcy pozytywnie. Dodatkowo obok emocji, ważne są pojawiające się obrazy, słowa i kolory.
Bodźce wizualne i słowo pisane, czyli jak obrazy uskrzydlają słowa
W dziedzinie edukacji podczas procesu uczenia wykorzystuje się połączenie słów z obrazami. Daje to znakomite efekty – bardziej angażuje się słuchacza przy jednoczesnym zapamiętywaniu i późniejszym przypominaniu sobie potrzebnych informacji. W 1986 roku Allan Paivio wysnuł tezę, że wszystkie wizualne bodźce, które docierają do naszego mózgu, kodowane są podwójnie. W naszym umyśle pojawiają się obrazy danej rzeczy czy pojęcia, ale jednocześnie umysł szuka odpowiedniego słowa, aby nazwać obraz. Tę teorię podwójnego kodowania Paivio, świat biznesu również wykorzystuje. Dlatego też w projektowaniu etykiety dobrą zasadą będzie równoczesne stosowanie słowa pisanego wzmocnionego poprzez grafikę, ikony, obraz wizualny.
Kolory – moc etykiety
Kolor może zachęcać i przyciągać, ale także zniechęcać i odpychać, dlatego jest on potężnym nośnikiem oddziałujący na psychikę. Naukowcy i psychologowie są zgodni. Kolory nie tylko wpływają na nasz umysł, ale również na nasze reakcje fizyczne i emocjonalne. Barwy ciepłe są efektywniejsze przy pozyskiwaniu uwagi, w porównaniu z zimnymi. Zatem świadome wykorzystanie mechanizmów ludzkiego umysłu, jakim jest odbiór kolorów przez umysł nie może zostać pominięte przy projektowaniu etykiety. W przypadku tworzenia projektu etykiety należy brać pod uwagę wpływ kolorów, który jest zależny od grupy docelowej odbiorców, kultury oraz czasu. Siłę oddziaływania kolorów na odbiór różnego rodzaju projektów graficznych można odnaleźć w psychologii kolorów.
Skojarzenia – ważny aspekt dla etykiety
Przy projektowaniu etykiety należy także wybrać rodzaj motywu przewodniego, który tylko i włącznie będzie kojarzył nam się z daną firmą. Pewne kształty czy obrazy są zarezerwowane dla niektórych dziedzin i będą nam się kojarzyć z konkretną branżą. Przy projektowaniu etykiety należy wybrać grafiki, które tematycznie będą spójne z działalnością naszej firmy. Przykładem węzła skojarzeń może być grafika pasieki lub pszczoły na etykiecie, które to kojarzą nam się z miodem.
Specjalna etykieta – reguła niedostępności
Jeśli etykieta ma być związana z dostępnością produktu lub ewentualnymi ograniczeniami, takie informacje powinny się na niej znaleźć. W odczuciu konsumentów produkty, które w niedługim czasie stać się niedostępnymi, budzą większe pożądanie. Na tym mechanizmie psychologicznym bazują firmy, stosując oferty promocyjne ograniczone w czasie, do wyczerpania zapasów. Przy projektowaniu etykiety można zatem stosując regułę niedostępności, wykorzystać założenie takie jak: limitowane serie produktów, określenie grupy docelowej dla produktu, ważności oferty „last minute”, produkty dla kolekcjonerów.
Etykieta z regułą autorytetu
Już od najmłodszych lat życia człowiek podporządkowuje się autorytetom. W pierwszej fazie życia jest to rodzina, później przychodzi czas na zwiększanie grona takich osób o specjalistów. Słuchanie autorytetów wydaje nam się rozsądne. Dlatego też warto zaopatrzyć projektowaną etykietę o opinię specjalistów, którzy będą rekomendować produkt lub polecenie przez Instytut związany z branżą.
Personalizacja etykiety
Ważnym rozwiązaniem przy projektowaniu etykiety jest odwołanie się do hierarchii potrzeb Masłowa. O czym mówi hierarchia Masłowa zwana też piramidą Masłowa? Mianowicie Amerykański psycholog Abraham Masłow w swojej hierarchii potrzeb opublikowanej w 1943 roku uznał, że źródłem działania jest zaspokajanie kolejnych potrzeb. Jednym ze szczebli wspomnianej piramidy jest potrzeba szacunku i uznania, która sprawia, że każdy człowiek chce czuć się ważnym. Zastosowanie personalizacji na etykiecie pozwala, by konsument poczuł się wyjątkowy. Zatem konsument będzie bardziej skłonny kupić taki produkt z etykietą, który jest dostosowany do jego potrzeb.
Dobry projekt etykiety – naprawdę warto!
Etykieta to bardzo ważny produkt reklamowy, który skutecznie może zachęcać do kupna danego produktu, zatem inwestycja w dobry projekt etykiety to opłacalna inwestycja.
Zobacz artykuł “JAKIE WINIETKI DLA PARY MŁODEJ WYBRAĆ?”