O dobre relacje z klientem należy zabiegać na każdym kroku. Ważny jest zarówno produkt, czy usługa, jak i dodatkowe wartości, które możemy zaoferować naszemu klientowi. Jedną z dobrych praktyk jest wprowadzenie kart podarunkowych, upominkowych, które dodatkowo zwiększają lojalność.
Co to jest voucher?
Voucher to słowo pochodzące z języka angielskiego, które oznacza bon lub talon. Jest to dokument finansowy, który uprawnia do korzystania z określonych produktów i usług. Jest uzyskiwany po wcześniejszym wniesieniu opłaty. Obecnie vouchery cieszą się popularnością jako bony podarunkowe lub karty upominkowe. Realizacja vouchera odbywa się w określonym terminie. Jego ważność to nawet rok od zakupu. W tym czasie należy taki talon wykorzystać, w innym wypadku jego ważność przepada.
Jednym z najbardziej popularnych voucherów jest voucher prezentowy, którym można obdarować np. klienta. Taki rodzaj vouchera pozwala na jego realizację w dogodnym dla obdarowanego terminie. Co istotne, wybór atrakcji, rodzaju usługi czy produktu jest zależny od preferencji obdarowanego. Taki rodzaj karty upominkowej jest bardzo elastyczny.
Kogo można obdarować voucherem?
Vouchery są najczęściej bezimienne. Warto jednak zastanowić się nad ich personalizacją, co znacząco wpływa na odbiór takiego upominku. Świadczy o zaangażowaniu osoby lub firmy, która taki podarunek przekazała.
Voucherem można obdarować:
- współpracowników
- kontrahentów
- bliskie osoby
- klientów.
Można również celować w datę przekazania karty podarunkowej. Najczęściej obdarowujemy się w Święta Bożego Narodzenia. W zależności jednak od prowadzonego biznesu voucherami można również obdarowywać w takie święta jak: Dzień babci, Dzień dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Wszystko, zależy od tego, jaką strategię sprzedaży przyjmiemy w swojej firmie. Jeśli znamy swoich klientów, można również zaryzykować wysłanie bonu podarunkowego z życzeniami urodzinowymi. Ważne, aby mieć zgodę klienta na tego typu działania marketingowe. Wiele firm korzysta z tego rozwiązania. Również czołowe marki.
Zalety i wady voucherów
Bony upominkowe, czyli popularne vouchery, dostarczają wiele korzyści. Ich zalety to:
- Wzrost sprzedaży. Klienci wrócą, aby skorzystać z podarowanego bonu upominkowego. Jest to korzyść, która bezpośrednio wpływa na wzrost wpływów do firmy.
- Zwiększenie lojalności klienta wobec naszej marki. Taki bon to miły gest.
- Wzrost rozpoznawalności marki, czyli budowanie wizerunku firmy.
- Oszczędność czasu. Voucher może być idealnym prezentem na ostatnią chwilę, dodatkowo zwiększającym sprzedaż.
Vouchery to jednak inwestycja, ale dobrze zaplanowana, zwróci się z nawiązką. Warto jednak monitorować działania, by wyciągać prawidłowe wnioski.
Karty upominkowe jako element wyróżniający e-commerce
Największy wzrost sprzedaży jest aktualnie notowany w sklepach internetowych. Większość z nas przeniosła się z zakupami do sieci. Jest to przede wszystkim wygodne. Zaletą jest również dostępność 24 godziny na dobę oraz wygoda w dokonywaniu zakupów. Sklepy e-commerce bardzo dobrze dostosowały się do aktualnej sytuacji panującej na świecie. Wyrastają jednak jak grzyby po deszczu, co oznacza, że konkurencja jest coraz większa. Warto się w związku z tym wyróżnić. Sposobów na wyróżnienie sklepu, jest wiele. Począwszy od optymalizacji technicznej swojego e-sklepu, poprzez ciekawe zdjęcia i opisy produktów, szybkość w reagowaniu na zapytania, a skończywszy na dodatkowych elementach, takich jak ulotki dołączane do zamówień, podziękowania, czy drukowane karty upominkowe, ze zniżką na kolejne zamówienie.
Karty upominkowe mogą być częścią zaplanowanej kampanii marketingowej, której celem może być zwiększenie ruchu na stronie, powrotu klientów, a w konsekwencji zwiększenie sprzedaży. Ważne jest jednak monitorowanie efektów kampanii, poprzez weryfikację ilu klientów wróciło do nas i skorzystało ze zniżki i w jaki sposób przełożyło się to na ogólną sprzedaż.
Bon 50 zł, czy może jednak procentowy?
Przysłowiowe 50 zł odnosi się do bonu na konkretną kwotę. W zależności od prowadzonego biznesu i sprzedawanych produktów kwota może być wyższa lub niższa. Bony kwotowe wpływają na wyobraźnię odbiorcy. Są to realne pieniądze. Klient w łatwy sposób może sobie przeliczyć, ile zapłaci za zakupiony towar. Bony procentowe wymagają nieco więcej skupienia, ale również nie sprawiają większego problemu w szacowaniu. Łatwiej jednak nimi zamarkować nieco niższą kwotę karty podarunkowej. -5% brzmi znacznie lepiej niż -12,50 zł 😉 Jest to oczywiście duże uproszczenie.
Karty upominkowe — co jest w ofercie?
Oferta kart upominkowych na rynku jest bogata. Karty wykonuje się z przeróżnych materiałów np. z papieru lub z plastiku. Często również nazwa produktu może nieco odbiegać od tego, czego poszukujemy. Jeśli mamy możliwość wykonania swojego projektu, vouchery możemy zamówić w drukarni internetowej. Jest to wygodna opcja ze względu na możliwość wydrukowania, dokładnie tego, czego potrzebujemy. Dodatkowo załatwimy wszystko, bez wychodzenia z domu.
Wymiary vouchera
Karty upominkowe, mają najczęściej wymiar 99 x 210 mm. Jest to popularny rozmiar, dokładnie taki sam jak podłużna karta pocztowa. Voucher może być również składany, wówczas jego wymiary to 420 x 99 mm lub 198 x 210 mm. Wybór wielkości karty jest uzależniony, od ilości treści, jaką chcemy w nim zawrzeć.
Personalizacja
Bardzo ciekawą opcją dodatkową jest personalizacja. Nie ma obowiązku zamawiania tej opcji, jest to jednak forma na wyróżnienie voucherów. Personalizacja to wpisanie na każdym osobnym bonie danych klienta np. imienia lub imienia i nazwiska. Jeśli pracujemy w modelu B2B, może to być również nazwa firmy. Wybór tej opcji wiąże się jednak z pewnymi utrudnieniami logistycznymi. Nie możemy się pomylić podczas wysyłki do klienta, gdyż byłaby to mała wpadka wizerunkowa. Klienci wybaczają takie rzeczy, ale tylko wtedy, gdy są jednorazowe.
Na jakim podłożu wykonuje się karty upominkowe?
- Kreda matowa 350g. To jeden z najbardziej popularnych papierów, jaki jest dostępny w drukarniach. Można na nim wydrukować wizytówki, kartki pocztowe, jak również vouchery. Kreda mat 350g to papier gładzony, delikatny w dotyku, biały. Ze względu na swoją popularność jego cena nie jest wygórowana. Kolory zadane w projekcie, będą się ładnie prezentować. Istnieje możliwość pisania na tym podłożu, jednak trzeba uważać, gdyż druk rozmazuje się, zanim wyschnie. W tym produkcie nie występuje opcja foliowania. Jednak jeśli potrzebujemy, aby produkt był zafoliowany, wystarczy przejść do oferty kart pocztowych.
- Karton Arktika 300g. Karton jest z jednej strony gładki, a z drugiej chropowaty. Umożliwia to bezproblemowe pisanie długopisem, mazakiem czy cienkopisem. W tego typu podłożu jest wymagane jednostronne foliowanie. Możemy wybrać folię błyszczącą, która uwydatnia kolory lub matową, która te kolory wycisza. Foliowanie ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze zabezpiecza druk przed wycieraniem lub rozdarciem. Po drugie wzmacnia walory estetyczne karty podarunkowej.
Podsumowanie
Voucher to dodatkowy element budowy marki. Zamawiając go w drukarni, mamy pewność, że będzie taki, jakiego oczekujemy. Będzie zawierał nasze logo, adres siedziby, odpowiednią kwotę lub procent. Możemy go również personalizować, co dodatkowo pozytywnie wpłynie na jego odbiór. Jest to forma promocji marki, która jest policzalna. Możemy w związku z tym, w łatwy sposób mierzyć jego efektywność. Bon podarunkowy może być na konkretną kwotę lub procent, może być również usługowy. Wszystko to zależy od naszego biznesu. W czasach boomu na sklepy internetowe warto pomyśleć nad wyróżnikiem. Nad czymś, co spowoduje, że klient wybierze naszą markę i nasz produkt. Warto zastanowić się nad voucherem i wprowadzeniem go do swojej strategii.