Papier fakturowany to oryginalne podłoże druku, które pozwoli Ci stworzyć atrakcyjną wizytówkę, unikalne zaproszenie bądź dyplom. Zadbanie o właściwe podłoże dla projektu umożliwia uzyskanie atrakcyjnego, wpadającego w oko wydruku. Papier fakturowany wprawdzie zwiększa koszt druku, ale ze względu na wyjątkowy charakter projektów wydrukowanych na tym podłożu warto rozważyć jego zastosowanie.
Rodzaje papieru
Przypomnijmy. Do materiałów papierniczych zaliczamy bibułę (do 25 g/m2), papier właściwy (25-160 g/m2), karton (160-315 g/m2), tekturę (powyżej 315 g/m2) – różnią się one gramaturą. Z uwagi na rodzaj powierzchni możemy wyróżnić papier gładki, matowy, satynowany, żeberkowany, marszczony, prążkowany, karbowany, tłoczony i wiele innych. Papiery i kartony ozdobne z różnorodnymi fakturami mogą być bazą dla wielu niepowtarzalnych projektów. W celu urozmaicenia wyglądu podłoża do druku papierowi nadaje się fakturę, która nadaje mu atrakcyjny, nietypowy wygląd. Papiery ozdobne można sklasyfikować w trzech grupach: papiery do drukowania blankietów firmowych i ze znakiem wodnym, papiery fakturowane, tłoczone i barwione oraz papiery i tektury okładkowe. Papiery fakturowane najczęściej mają gramaturę od 100 do 250 g/m2. W drukarniach dostępna jest szeroka pula fakturowanych papierów – od imitacji płótna, przez kratkę, prążki, po podłoża imitujące strukturę skóry czy lnu. Dobór właściwego wzoru podłoża z fakturą do konkretnego projektu nie stanowi więc większego problemu.
Technologie tworzenia papierów fakturowanych
Papiery o oryginalnej fakturze powierzchni powstają podczas produkcji „na mokro” lub przez tłoczenie. Do tej grupy zaliczane są także papiery barwione w masie lub powierzchniowo. Istnieje wiele metod nadawania papierowi ciekawej faktury. Jednym z ciekawszych rodzajów papieru jest papier żeberkowany wyróżniający się ciekawą strukturą. Miejsca, w których jest więcej masy papierniczej, są wypukłe, pozostałe – wklęsłe. Podobny wzór prążków można uzyskać przez tłoczenie między cylindrami z wygrawerowanym na ich powierzchni wzorem. Wówczas ilość masy papierniczej na całej powierzchni papieru jest podobna. W miejscach wypukłych masa papiernicza jest mniej sprasowana, mniej zbita, zaś w miejscach wklęsłych bardziej sprasowana i bardziej zbita. Papiery wytłaczane jednostronnie lub dwustronnie mają na powierzchni relief, który nie przechodzi przez całą grubość papieru. W przypadku tzw. papierów przetłaczanych relief przechodzi przez całą grubość papieru.
Zalety papieru fakturowanego
Zaletą papieru fakturowanego jest jego niepowtarzalna powierzchnia, która często jest wyczuwalna w dotyku. Różnorodna gramatura i niejednolite powierzchnie papieru sprawiają, że nawet najprostszy projekt zaproszenia czy wizytówki nabiera wyjątkowego wyrazu. Papier fakturowany może mieć bardziej wyrazistą lub delikatną strukturę – wszystko zależy od wymogów projektu. Zaletą papierów fakturowanych jest również ich zróżnicowana kolorystyka. Wydruk może być wykonany na papierze fakturowanym w dowolnym kolorze. Do najpopularniejszych odcieni należą mimo wszystko biały i kremowy. Papier fakturowany można wykorzystać w tworzeniu wydruków o różnorodnym charakterze. Ten rodzaj podłoża najlepiej sprawdza się w projektach, w których estetyka odgrywa szczególną rolę. Zaproszenie czy wizytówka wydrukowana na podłożu fakturowanym z pewnością zrobią większe wrażenie niż wydruk na zwykłym papierze kredowym. Papier fakturowany stosuje się jednak nie tylko do druku zaproszeń czy okolicznościowych kartek. Tego rodzaju podłoże doskonale sprawdza się także w druku okładek broszur, winietek czy dyplomów.
Papier fakturowany a kolorystyka
Decydując się na papier fakturowany, warto dostosować kolorystykę projektu do podłoża. W przypadku zróżnicowanej struktury papieru najlepiej postawić na tło o jednolitym kolorze. Nadmiar barw w połączeniu z nieregularną strukturą podłoża sprawi, że wydruk nie będzie prezentował się estetycznie – co za dużo, to niezdrowo! Nadmiar „efektów” w projekcie zaproszenia bądź wizytówki spowoduje, że całość nie spełni swojej roli. Projekt drukowany na papierze fakturowanym musi być przemyślany pod kątem graficznym. Im mniej elementów odwracających uwagę, tym efekt uzyskiwany dzięki zastosowaniu oryginalnej faktury będzie większy. Pamiętajmy, że to właśnie zastosowanie oryginalnego podłoża ma odgrywać główną rolę i angażować odbiorcę.
Uszlachetnienia a papier fakturowany
W przypadku papieru fakturowanego należy również zachować umiar przy wyborze uszlachetnienia wydruku. Dopasowane kolorystycznie tłoczone elementy projektu będą stanowiły ciekawe uzupełnienie, jednak nie wszystkie uszlachetnienia mogą zostać zastosowane w przypadku papierów fakturowanych. Nie sprawdzi się foliowanie (jeżeli papier ma powierzchnię fakturowaną, pod folią będą widoczne pęcherzyki powietrza), a także standardowy lakier UV. Dobierając uszlachetnienia wydruku, dobrze jest kierować się przede wszystkim efektem estetycznym. Papier fakturowany sam w sobie jest niezwykle efektowny!
Leave a reply