Digital painting, czyli malarstwo cyfrowe, robi obecnie furorę. Tą metodą tworzy się ilustracje do książek, obrazy artystyczne, concept arty dla filmów czy reklam oraz wiele innych niezwykłych projektów. Nowoczesne programy graficzne dają artystom niemal nieograniczone możliwości – od tworzenia prostych szkiców po fotorealistyczne realizacje, np. bazujące na modelowaniu 3D. Jaki sprzęt i oprogramowanie są potrzebne, by zacząć przygodę z cyfrową twórczością?
Dobry tablet graficzny
To podstawa. Ale uwaga! Najważniejsze, by wybrać produkt dedykowany do tworzenia grafiki (zwykły tablet z wyświetlaczem raczej nie sprawdzi się przy tworzeniu profesjonalnych projektów). Programowalne przyciski, pierścień dotykowy czy touchpad to udogodnienia, które z pewnością ułatwią pracę. Do najpopularniejszych tabletów graficznych należy seria Intuos od Wacom. Jednak nawet na tanich tabletach Wacom Bamboo, bez dodatkowych funkcji, można wygodnie pracować. Elementem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, są poziomy nacisku – wysoka wartość pozwala na uzyskanie naturalnej linii. Firmy produkujące tablety graficzne prześcigają się w proponowaniu produktów o coraz większej liczbie poziomów nacisku. Jednak należy pamiętać, że w przypadku projektów w standardowych formatach ta wartość ma mniejsze znaczenie – czy będzie to 1000 czy 8000 poziomów nacisku, w standardowych formatach uzyskamy podobny efekt (przynajmniej, stosując cyfrowe pędzle o rozmiarze adekwatnym do analogowych narzędzi do malowania).
Jaki rozmiar tabletu?
Duże tablety dają większy komfort, zwłaszcza gdy korzystamy z monitora o wysokiej rozdzielczości – umożliwiają wówczas precyzyjniejszą pracę. Mniejsze tablety, np. A5 czy A6, polecane są osobom, które wolą pracę na niewielkim obszarze i preferują kompaktowe urządzenia z opcją spakowania tabletu do torby czy podłączenia do netbooka. Tablet z wyświetlaczem czy bez? – to kolejna decyzja, którą musimy podjąć. Zazwyczaj przyzwyczajeni jesteśmy, że to, co robimy, bezpośrednio przekłada się na efekt uzyskiwany tam, gdzie trzymamy narzędzie do rysowania czy malowania. W tablecie taka sytuacja możliwa jest w droższych modelach z wyświetlaczem, które pozwalają na „rysowanie na monitorze”. Z drugiej strony standardowy tablet graficzny ma w tym wypadku ważną przewagę nad tabletem z monitorem – nie zasłaniamy sobie projektu ręką. Skoordynowanie oko-ręka w przypadku tych modeli nie zajmuje zwykle wiele czasu, a ich cena z pewnością jest zachęcająca.
Cyfrowe pędzle
Dobre programy graficzne oferują możliwość tworzenia własnych pędzli (lub ich instalowania np. ze źródeł internetowych). Rysowanie możemy zacząć ze zwykłym, okrągłym brushem, lecz i Photoshop (lub Corel Painter), i internet oferują nam o wiele więcej możliwości. Warto szukać pędzli, które w naturalny sposób imitują prawdziwe linie tworzone na papierze. Można np. zainstalować dostępne za darmo dla użytkowników Photoshopa CC pakiety pędzli do concept artu. W Internecie znajdziemy mnóstwo kreatywnych pędzli, zarówno darmowych, jak i płatnych. Doświadczeni ilustratorzy digital painting zazwyczaj innych pędzli używają do szkicowania, innych do nakładania kolorów, innych do tworzenia tekstur, detali, tła czy zamalowywania dużych obszarów. Uwaga! Aby artystyczne pędzle cyfrowe spełniły swoją rolę, potrzebny jest szybki komputer o odpowiednich parametrach – dysk SSD, duża pamięć RAM (najlepiej powyżej 12 GB) i wydajna karta graficzna to podstawa (umożliwi to tworzenie w programie graficznym naturalnych pociągnięć pędzlem cyfrowym przy dużych formatach obrazów).
Oprogramowanie
Kolejna kwestia to praca z dobrym programem graficznym. Tu możemy wybierać spośród rozwiązań płatnych i darmowych. Z płatnych najlepsze to oczywiście Adobe Photoshop i Corel Painter (który ma wbudowanych bardzo dużo oryginalnych pędzli imitujących m.in. narzędzia analogowe). Instalacja pędzli do digital paintingu w wybranym programie nie stanowi najmniejszego problemu. Z bezpłatnych programów największą popularnością cieszy się GIMP. Ciekawym programem jest również Krita – to oprogramowanie zawiera m.in. substytut pracy w krzywych i opcje rysowania w odbiciach lustrzanych.
Malujemy cyfrowo – ułatwienia dla początkujących
Co może pomóc, gdy dopiero zaczynamy przygodę z digital paintingiem? Referencje to podstawa! Inspiracji można szukać w Google, przeglądając prace znanych artystów czy osobiście fotografując naturę. Starajmy się dopasowywać referencje do projektu a nie na odwrót (tworzyć projekt pod określone zdjęcie). Jeśli mamy taką możliwość, warto bazę pod obraz stworzyć w aplikacji 3D (pomaga to w przypadku np. złożonych obrazów o „trudnej” perspektywie). Nie jest to oczywiście wymóg, ale w wielu wypadkach znacznie ułatwia późniejszą pracę np. w Photoshopie. 3D gwarantuje perfekcję w zakresie perspektywy i cieni, co jest istotne zwłaszcza przy bardziej złożonych kształtach, jak choćby miasta. Pozwala też na dodanie do modelu prostej tekstury, co stanowi dobrą podstawę do późniejszego malowania. Większość programów 3D umożliwia również wyrenderowanie gotowego modelu z podziałem na kolor, cienie, padające światło itd. Można też użyć zwykłego „szarego” materiału. Jeśli używamy modelu 3D, warto zaimportować go do Photoshopa z widoczną na nim „siatką” (wireframe) – pomoże to w utrzymaniu odpowiedniej perspektywy, gdy zaczniemy nanosić tekstury. Sam model nie musi być nadmiernie skomplikowany, gdyż większość detali możemy szybko dodać w Photoshopie.
Leave a reply