Składasz życzenia Wesołych Świąt za pomocą poczty elektronicznej lub telefonu komórkowego? E-mail, a tym bardziej SMS, nie pomogą Ci stworzyć świątecznej atmosfery. Wróć do tradycji! Unikalne, oryginalnie zaprojektowane, drukowane kartki bożonarodzeniowe czy kreatywne torby i naklejki na prezenty to wspaniały pomysł. W naszej drukarni rozpoczyna się właśnie gwiazdkowy sezon 2018. Drukujemy wszystkie produkty świąteczne – od świątecznych pocztówek po zaproszenia firmowe.
Kartki świąteczne – historia
Pocztówka świąteczna to wciąż niezwykle popularna forma składania życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Skąd wzięła się tradycja wysyłania kart z życzeniami świątecznymi? Najczęściej wskazuje się na Wielką Brytanię i rok 1843. Wówczas Sir Henry Cole, urzędnik państwowy, który pomagał reformować ówczesną pocztę, wraz ze swoim przyjacielem, artystą Johnem Horsleyem, wpadł na pomysł kartki świątecznej. Wkrótce w Londynie wystawiono na sprzedaż pierwszy 1000 ręcznie kolorowanych kart bożonarodzeniowych. Zwyczaj wysyłania kartek z życzeniami rozpowszechnił się wraz z wprowadzeniem pierwszych usług pocztowych w nowożytnym wydaniu, m.in. dzięki rozbudowie linii kolejowych.
Bożonarodzeniowe pocztówki w Europie
Jeden z wyjątkowych przykładów kart świątecznych i dowodów na to, że mogą uchodzić za prawdziwe dzieła sztuki, stanowią projekty autorstwa Williama Egleya, który ilustrował niektóre książki Charlesa Dickensa. Obecnie zaprojektowane przez niego karty bożonarodzeniowe są eksponowane w największych brytyjskich muzeach. Na początku XX wieku zwyczaj wysyłania kartek z życzeniami rozprzestrzenił się w całej Europie i stał się szczególnie popularny w Niemczech. Do Polski pomysł dotarł pod koniec XIX wieku. W 1900 r. ogłoszono nawet konkurs na nazwę dla tej nowej formy przekazywania życzeń. Wybrano słowo „pocztówka”, wymyślone przez Henryka Sienkiewicza.
Christmas Party – czyli gwiazdkowe imprezy
Okres przedświąteczny jest świetną okazją zarówno do zakupów, jak i spotkań towarzyskich. W Polsce również zagościła moda na Christmas Party, nie ma co do tego wątpliwości. Imprezy tego typu coraz częściej są organizowane przez wyspecjalizowane firmy eventowe oraz przybierają coraz większe rozmiary, a głównymi atrakcjami są koncerty znanych artystów.
Pracownicy firm nierzadko otrzymują na taką imprezę specjalnie przygotowane zaproszenia. Dzięki takim spotkaniom Święta stają się coraz bardziej kolorowe.
Indywidualny projekt czy gotowa grafika?
Jak świąteczne kartki wyglądają dzisiaj? Pamiętaj, że projekt karty z życzeniami czy zaproszenia na firmową Wigilię to nie tylko treść i ciekawe zdjęcie lub wybrany motyw graficzny, ale także możliwość wielu różnorodnych uszlachetnień, m.in. nadania papierowi połysku czy złocenia. Życzenia powinny być dostosowane do konkretnego odbiorcy, przemyślane i przygotowane z wyprzedzeniem. Warto je spersonalizować, ale należy unikać tematów zbyt osobistych, jeśli np. wysyłamy kartki firmowe. Im bardziej formalne są relacje, tym bardziej formalna powinna być treść.
Nie wysyłaj kartki świątecznej na ostatnią chwilę!
Weź pod uwagę, że poczta w okresie gwiazdkowym ma pełne ręce roboty. Wyślij kartę we właściwym momencie. 1 grudnia to zdecydowanie za wcześnie, 23 grudnia, oczywiście, za późno. Najlepiej wysłać pocztówkę świąteczną w połowie miesiąca. Wysyłając życzenia noworoczne, nadaj je tuż przed Wigilią lub bezpośrednio po Bożym Narodzeniu. Pamiętaj, żeby druk kartek świątecznych, druk zaproszeń na Wigilię czy druk zaproszeń na Sylwestra, zlecić z odpowiednim wyprzedzeniem. Kartki świąteczne przeznaczone dla klientów można wykorzystać na kilka sposobów. Wysyłanie ich przy użyciu tradycyjnej poczty to tylko jeden z nich. Możesz je rozdawać przy składaniu zamówień w sklepie lub po prostu dołączać do sprzedawanych produktów. Uhonorowanie kontrahenta bądź klienta takim sympatycznym dodatkiem z pewnością sprawi, że będzie myślał o firmie jeszcze lepiej.
Taki prezent… szkoda rozpakowywać
Wiele osób uważa, że moment rozpakowywania prezentu jest bardziej niezwykły i emocjonujący niż późniejsza radość z podarunku. Oryginalnie zaprojektowane opakowania czy torby na prezenty są świetnym rozwiązaniem nie tylko wtedy, gdy marzą nam się stylowe święta. W okresie gwiazdkowym mogą pomóc firmom skrócić dystans między marką a klientem i zaznaczyć swoją obecność na rynku. Pełna personalizacja projektu, umieszczenie logo i firmowych kolorów na karcie świątecznej bądź torbie prezentowej wpłynie pozytywnie na budowanie świadomości marki.
Wyobraźnia – to jedyne ograniczenie
Podczas projektowania firmowej kartki świątecznej lub innych drukowanych świątecznych produktów wyobraźnia stanowi jedyne ograniczenie. Zawsze warto postawić na szlachetną prostotę. Wystarczy wybrać minimalistyczny design w kolorach charakterystycznych dla marki, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Możesz również zrealizować projekt zgodnie z tradycją, stosując odcienie czerwieni, zieleni, złota i srebra. Wszystko zależy od osobistych preferencji i gustu. Weź pod uwagę techniczne aspekty na poziomie projektu – np. wybór uszlachetnień. Jeżeli nie wiesz, czy lepiej wybrać tłoczenie czy hot-stamping, albo czym się różni foliowanie od lakierowania UV, wystarczy skontaktować się z drukarnią i zapytać o uszlachetnienia świątecznych wydruków.
Wszystko, co się świeci, mieni, błyszczy, lśni…
Uszlachetnienie papieru to nic innego jak pokrywanie go różnymi materiałami w celu ich wizualnego wzbogacenia, udekorowania. Wszystkie techniki pozwalające na uzyskanie lśniącej, błyszczącej powierzchni albo imitacji złota czy srebra będą świetnym rozwiązaniem w okresie gwiazdkowym. O uszlachetnienia warto zadbać zarówno w przypadku kartek z życzeniami, jak i opakowań oraz toreb na prezenty. Świąteczny wygląd opakowań prezentowych odgrywa szczególną rolę. Konsumenci często oczekują możliwości zamówienia produktu w gotowym opakowaniu podarunkowym.
Chociaż obecnie tradycyjna poczta powoli odchodzi w zapomnienie i komunikujemy się głównie przez Internet i telefon, a na sklepowych półkach królują produkty projektowane według utartych schematów, nie warto rezygnować z drukowanych kartek świątecznych czy indywidualnie zaprojektowanych toreb na prezenty. Życzenia, które można wziąć do ręki, na długo zapadają w pamięć, a oryginalne opakowanie to jeszcze większa frajda z otrzymanego podarunku!
Leave a reply