Przed nami wybory samorządowe 2018. Możemy się spodziewać, że jak zawsze miasta zaleje morze plakatów i innych materiałów reklamowych promujących kandydatury. Skąd w „dobie Internetu” niesłabnąca popularność reklamy drukowanej?
Social media w natarciu
Kampanie wyborcze oparte wyłącznie na drukowanych materiałach są coraz mniej skuteczne. „Obklejenie” całego miasta plakatami nie zapewni sukcesu. Obecnie liczy się przede wszystkim interakcja wyborcy z kandydatem. Dzisiejszy marketing polityczny stawia na kontakt z wyborcą, zachęty do działania. Coraz szersze grono wyborców śledzi swoich kandydatów w social mediach. Budowanie marki i zdobywanie głosów ma obecnie więcej wspólnego z ilością lajków czy komentarzy w mediach społecznościowych niż ilością zadrukowanego papieru, jaki wyprodukują sztaby wyborcze.
„Twarz ze słupa”
Współczesny wyborca informacji o kandydacie szuka w Internecie, a nie na słupach czy płotach. Analogicznie, współczesny kandydat raczej nie chce być jedynie „twarzą ze słupa” czy „twarzą z płotu”. Mimo to, sztaby wyborcze kandydatów konsekwentnie zlecają druk plakatów, ulotek czy banerów. Dlaczego tak się dzieje? Obserwując walkę wyborczą pomiędzy poszczególnymi kandydatami, niezmiennie można odnieść wrażenie, że wybory to wojna na ilość plakatów i innych drukowanych form reklamowych. Marketing analogowy wciąż „rządzi”.
Grupa docelowa bez Internetu
Jednym z głównych powodów niesłabnącej popularności plakatów wyborczych jest fakt, że nadal spora grupa odbiorców nie ma dostępu do Internetu lub korzysta z niego sporadycznie. Dotarcie do „wyborców analogowych” możliwe jest z pomocą mediów tradycyjnych, jak radio czy telewizja, bądź właśnie dzięki materiałom drukowanym. Ta grupa docelowa to przede wszystkim osoby starsze, ale nie tylko. Wielu ludzi reklamę drukowaną traktuje jako element tradycji wyborczych. A tradycja budzi szacunek.
Plakat „instant”
Standardowy plakat wyborczy to zdjęcie kandydata (najczęściej półportret), numer, lista, imię i nazwisko, hasło wyborcze. Większość kandydatów nie podejmuje ryzyka, stawiając na wizerunek nobliwego profesjonalisty, człowieka sukcesu, biznesmana. Na plakatach wyborczych często pojawia się także rodzina kandydata bądź jego współpracownicy albo po prostu bliżej nieokreślona „grupa wsparcia” stanowiąca tło zdjęcia i dająca wyborcy do zrozumienia, że kandydat ma – ogólnie – duże poparcie. To plakaty tworzone według uniwersalnego szablonu, które w gruncie rzeczy niczym szczególnym się nie wyróżniają.
Plakat-mem
Rzadko spotykamy plakatowe kampanie kreatywne. Sztaby wyborcze stawiają na bezpieczny standard. Próby kreatywnego podejścia do marketingu politycznego wiążą się ze zbyt dużym ryzykiem wpadki. Paradoksalnie jednak nawet nietrafione kampanie plakatowe mogą stać się czynnikiem promocyjnym i zyskać drugie życie w Internecie – np. jako memy, udostępniane w mediach społecznościowych. Jak to wykorzystać? W kampaniach współczesnych polityków coraz częściej można dostrzec zainteresowanie marketingiem viralowym. Sprytnie zaprojektowany, kreatywny plakat wyborczy może się stać ważnym elementem viralowej kampanii. Czasem warto zaryzykować, zgodnie z zasadą, że „nieważne jak, ważne że mówią”. To również sposób na dotarcie do młodych wyborców.
Tradycyjna reklama zewnętrzna
Reklama zewnętrzna to najstarsza forma marketingu. Plakaty, banery i billboardy należą do najpopularniejszych środków przekazu podczas kampanii wyborczych. Przywiązanie wyborców do tradycji sprawia, że plakat personalny to wygodne i efektywne narzędzie marketingu politycznego. Estetyczny, czytelny i komunikatywny plakat stanowi nieodłączny element profesjonalnej kampanii. Może być stosowany równolegle z innymi formami marketingu bądź w powiązaniu z nimi. Jak na razie, trudno wyobrazić sobie kampanię wyborczą bez plakatów – ich brak sprawi wrażenie, że kandydat czy ugrupowanie po prostu jest nieobecne w wyborach.
Dobre standardy
Standardowy plakat wyborczy musi wyróżniać: czytelność, atrakcyjność i praktyczność. Właściwe proporcje pomiędzy formą a treścią, klarowny przekaz, zrozumiałe słownictwo – to klucz do sukcesu. Zazwyczaj stosuje się ograniczone zróżnicowanie kroju i koloru czcionek. „Efekciarstwo” typograficzne nie jest wskazane. Charakterystyczną cechą standardowych plakatów wyborczych jest „biała przestrzeń”. Duże pola pozbawione kolorowej grafiki i napisów to gwarancja, że plakat będzie „lekki” i przejrzysty. Grafika nie może dominować nad tekstem. Na atrakcyjności plakatu może zaważyć np. nietypowy krój (plakat o nietypowym kształcie). Materiały promocyjne muszą być wydrukowane na papierze możliwie najbardziej odpornym na warunki atmosferyczne. Istotną kwestią jest właściwe wyeksponowanie imienia i nazwiska kandydata – jest równie istotne, co wyeksponowanie twarzy.
Projekt plakatu wyborczego nie może być oderwany od strategii i tematu przewodniego kampanii. Najważniejszą kwestią, niezależnie od kreatywności samego projektu, jest jakość wydruku. Plakaty muszą zostać starannie zaprojektowane, a następnie wydrukowane na papierze najwyższej jakości. Jak w przypadku wszystkich form reklamy zewnętrznej, trwałość plakatu to podstawowa sprawa.
Comment
Stanowczo za dużo tych reklam wisi na naszych uliach… 🙂