Druk cyfrowy i offsetowy to dwa najczęściej stosowane rodzaje druku w kontekście biznesowym. Obie technologie mają swoje wady i zalety. Na jakie kwestie zwrócić uwagę, gdy zamawiamy wydruk? Podpowiadamy!
Druk offsetowy stosuje się przede wszystkim do tworzenia takich materiałów, jak ulotki, katalogi, teczki, wizytówki, a także prasa, książki. Przedsiębiorcy wybierają druk offsetowy zawsze wtedy, gdy planują reklamę na szeroką skalę. Zazwyczaj materiały reklamowe drukuje się na papierze o gramaturze do 350 gr/m2. Czasami stosowane są również tworzywa sztuczne czy tektury o wyższych gramaturach. W druku offsetowym uzyskujemy najwyższą rozdzielczość, nawet do 4800 dpi, jednak zazwyczaj stosuje się do wydruków 300 dpi. Sprzęt stosowany do druku offsetowego jest najbardziej zaawansowany technologicznie, umożliwia wydruk dużych nakładów w bardzo krótkim czasie, a także wydruki wielkoformatowe.
Z kolei druk cyfrowy stosuje się do wydruków na materiałach cienkich oraz do niewielkich nakładów czy też wszelkiego rodzaju materiałów „personalizowanych”. Przygotowanie obrazu do wydruku nie jest związane z żadnymi dodatkowymi kosztami bądź zwiększonym nakładem pracy. Druk można wstrzymać i wznowić w dowolnym momencie. Zazwyczaj jest wykorzystywany do wydruków o małych rozmiarach – najczęściej w formatach do wielkości A2+. Druk cyfrowy stosowany jest, gdy mamy do czynienia z niewielkim nakładem albo gdy projekt ma zostać wydrukowany na papierze o wysokiej gramaturze, a także, gdy istotna jest jakość wydruku. Maksymalna rozdzielczość wydruków cyfrowych to 1200 dpi, jednak zazwyczaj zalecana jest 300 dpi, podobnie jak w przypadku druku offsetowego. W obu metodach można zastosować papier oraz inne materiały z elementami uszlachetnienia, jak foliowanie, lakier UV.
.
.
Druk cyfrowy a offsetowy – jak to działa?
W druku cyfrowym do nakładania obrazu na nośnik – papier, a w niektórych urządzeniach także tworzywa sztuczne (np. PCV), folia, satyna, tektura – wykorzystywany jest giętki wałek podłączony do tonera, naświetlany podczas procesu drukowania. W laserowym druku cyfrowym specjalny laser naświetla elektrostatycznie naładowany wałek, tworząc w ten sposób pożądany obraz. Jego wywołanie następuje poprzez przeniesienie proszku z wałka na nośnik, a następnie wtopienie z pomocą wysokiej temperatury. Wyróżnia się także tzw. „cyfrowy offset”, który działa podobnie, jak zwykły druk cyfrowy, z tą różnicą, że możliwe jest uzyskanie dzięki niemu wyższej rozdzielczości oraz szybkości wydruku porównywalnej z drukiem offsetowym.
W druku offsetowym nośnikiem jest płaska forma (matryca), z której obraz przenoszony jest na papier (lub inny nośnik). Druk offsetowy stosuje się do wysokich nakładów z uwagi na koszt przygotowania matrycy. Zazwyczaj w tej technice drukuje się od 100 egzemplarzy. Oczywiście, im wyższy nakład, tym niższa jest cena pojedynczego egzemplarza. W obu technikach równie istotne jest odpowiednie dostosowanie pliku do druku – przede wszystkim zastosowanie spadów i marginesów oraz zamiana tekstów na krzywe.
Druk cyfrowy – zalety i wady
Druk cyfrowy jest techniką nieco droższą, ale lepszą pod względem jakości wydruku. Dlatego stosuje się go przede wszystkim do niskich nakładów. Jego największą zaletą jest krótki czas oczekiwania na realizację. Brak konieczności zastosowania formy (matrycy) drukarskiej powoduje, że przygotowanie projektu do druku jest krótsze i tańsze. Łatwo również wprowadzić poprawki czy ulepszenia, a więc spersonalizować każdy, nawet pojedynczy wydruk – w przypadku druku offsetowego nie ma takiej możliwości. Wadą druku cyfrowego jest wyższa cena, która powoduje, że przy dużych nakładach ta technika staje się mniej opłacalna.
Druk offsetowy – zalety i wady
Do największych zalet druku offsetowego należy niska cena przy dużych nakładach. Wysoka jakość wydruków, doskonałe odwzorowanie nawet najmniejszych elementów, możliwość drukowania w kolorystyce CMYK i Pantone lub łączenia tych dwóch przestrzeni kolorystycznych – to kolejne plusy. Najpopularniejsze formaty w maszynach offsetowych to B2 i B1. Do wad druku offsetowego należy niska opłacalność przy niskich nakładach oraz brak możliwości „personalizacji”. Problematyczny jest również jasny nadruk na ciemnym papierze. Konieczność wcześniejszego przygotowania matrycy drukarskiej podnosi koszty druku oraz wydłuża czas realizacji. To doskonała metoda pod względem jakościowym, która ma specyficzne zastosowania – przede wszystkim sprawdza się w przypadku wysokich nakładów takich produktów, jak książki, czasopisma, materiały reklamowe.
Druk cyfrowy opłaca się stosować, gdy planujemy niewielki nakład – najczęściej do 100 egzemplarzy – materiałów reklamowych czy prywatnych, jak np. zaproszenia lub wizytówki. Druk offsetowy najlepiej sprawdzi się przy wysokim nakładzie. Każda technika zapewnia wydruki wysokiej jakości, ma również swoje wady i zalety, jednak kluczową kwestią pozostaje właśnie relacja nakład – cena.
Leave a reply