Podczas zamawiania i projektowania materiałów reklamowych kwestia papieru niejednokrotnie schodzi na dalszy plan. Klient, chcący otrzymać projekt ulotki reklamowej, skupia się przede wszystkim na treści i grafice. Tymczasem papier, którego użyjemy do druku, jest równie ważny. Dotyczy to szczególnie takich materiałów, jak ulotki, foldery, katalogi, teczki itp. Rodzaj zastosowanego papieru pośrednio wpływa również na odbiór przekazywanej na nim informacji, a więc i odbiór samego przekazu reklamowego – to, jak odbiorcy ocenią reklamowany produkt czy usługę. Dzięki możliwościom druku cyfrowego mamy obecnie szeroki wachlarz opcji w zakresie doboru kolorystyki oraz wizualnej strony materiałów reklamowych.
Weź pod uwagę trwałość papieru!
W przypadku materiałów BTL skierowanych bezpośrednio do konkretnego klienta, niezwykle ważna jest kwestia trwałości. Jeśli ulotka czy broszura ma być rozprowadzana np. podczas pojedynczego wydarzenia promocyjnego, trwałość papieru jest mniej istotna. Inaczej jest w przypadku materiałów wielokrotnego użytku lub takich, które będą rozprowadzane w przestrzeni publicznej. Znaczenie ma to, gdzie drukowane materiały reklamowe będą używane. Jeśli np. na dworze, warto rozważyć zastosowanie papieru syntetycznego – odpornego na warunki atmosferyczne.
Połysk, mat, faktura…
Istotna jest także faktura. W przypadku ulotek czy broszur z dużą ilością zdjęć doskonale sprawdzi się papier o błyszczącym wykończeniu. Z kolei papier matowy doda projektowi subtelnej elegancji. Ulotka to coś, co bierzemy do ręki, a więc wrażenia dotykowe również odgrywają pewną rolę w odbiorze marketingowego przekazu. Sposób wykończenia pomoże wyróżnić się spośród innych propozycji reklamowych. Można również zastosować kombinowane wykończenia, np. z elementami lakierowanymi lub wytłaczanymi. Rodzaj papieru jest jednym z głównych czynników wpływających na koszt produkcji – możesz dopasować produkt odpowiedni do twojego budżetu, wybierając papier o mniejszej gramaturze czy klasycznym wykończeniu.
Tajemnicza gramatura papieru
Gramatura to najważniejsza informacja dotycząca rodzaju papieru. Ten czynnik informuje o gęstości papieru, co przekłada się na jego strukturę (sztywność) i grubość. Im większa gramatura, tym arkusz papieru jest cięższy. Dla przykładu, typowy papier do drukarki będzie lżejszy od papieru kredowego o podobnej grubości, gdyż papier kredowy ma wyższą gramaturę (widać to doskonale, gdy spojrzymy na papier pod światło – kartka typowego papieru do drukarki jest bardziej prześwitująca). Miara gramatury to gram na metr kwadratowy (g/m2). Typowy papier do drukarki ma gramaturę 80g/m2. Papier stosowany do wizytówek, zaproszeń itp. ma zazwyczaj ok. 160-250 g/m2.
Najczęściej stosowane rodzaje papieru
W przypadku materiałów reklamowych najczęściej mamy do czynienia z papierami powlekanymi o matowym lub błyszczącym wykończeniu i gramaturze od 80g/m2 do 350g/m2. Wykorzystuje się również papiery ozdobne tłoczone lub nietłoczone, które mogą być odpowiednio „wzbogacone”: barwione, powlekane, z powłoką metaliczną, z tłoczeniami imitującymi naturalne tekstury. Mają gramaturę od 100g/m2 do 250 g/m2. Do druku stosuje się również inne, bardziej nietypowe rozwiązania, a więc papier samoprzylepny, papier syntetyczny, folie poliestrowe, papier czerpany, papier półprzezroczysty.
Jaki papier wybrać?
Trwałość, wykończenie, gramatura to najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, wybierając rodzaj papieru. Jak dokonać konkretnego wyboru? W przypadku najpopularniejszych materiałów BTL, jak ulotki czy broszury, standardowym rozwiązaniem jest papier kredowy matowy lub błyszczący. Taki papier jest powleczony cieniutką warstwą białego pigmentu, dzięki czemu jest odporniejszy na wilgoć, śliski i mniej prześwitujący. Najczęściej stosowaną gramaturą jest ok. 130 g/m2. Taka gramatura sprawia, że wydrukowany na ulotce tekst nie „przebija” na drugą stronę kartki. Oczywiście można również zdecydować się na wyższą gramaturę – podobną do stosowanych w przypadku eleganckich zaproszeń czy teczek. Dla klasycznych kartonowych teczek najpopularniejsza gramatura to 350g/m2. Papier może być uszlachetniony folią i wybiórczym lakierem UV. Wyższa gramatura papieru sprawdzi się świetnie właśnie wtedy, gdy zależy nam na uszlachetnieniach lub tłoczeniach.
.
Ekologia jest w modzie
Papier ekologiczny w naturalnym kolorze pozyskiwany na drodze recyklingu to po pierwsze dodatkowa promocja firmy – dbanie o ekologię jest „trendy” – po drugie, ciekawe możliwości wizualne. Papier ten stosowany jest bardzo często do druku wizytówek i zaproszeń. Minimalistyczny biały lub czarny nadruk na beżowym ekologicznym papierze prezentuje się wyjątkowo efektownie.
Pamiętaj, że najlepiej decyzję o wyborze konkretnego rodzaju papieru podejmować jeszcze na etapie projektowania materiałów reklamowych. Wówczas papier możemy potraktować nie tylko jak bazę pod kreatywny projekt, ale także jako jego ważny element, odgrywający istotną rolę w przekazie marketingowym.
Leave a reply