Projektowanie graficzne to działalność twórcza. Jeśli jesteś grafikiem, jesteś twórcą, a kreatywność to ważny element Twojej działalności. Skuteczne łączenie inspirujących pomysłów z najnowszymi technologiami stanowi klucz do sukcesu. Każdy, kto chce dostarczać swoim klientom projekty na naprawdę wysokim poziomie, nie może opierać się wyłącznie na najnowszym oprogramowaniu. Często korzystanie ze znanych, tradycyjnych technik oraz klasycznych nośników reklamy przynosi najlepsze efekty. Twórcze łączenie tego, co nowe, z tym, co już dobrze znane, może zaskoczyć i przynieść naprawdę interesujące rozwiązania.
Co dokładnie robi grafik?
Projektant graficzny odpowiada za pomysły i projekty broszur, reklam czy materiałów marketingowych. Grafik nie jest twarzą reklamy, pracuje za zamkniętymi drzwiami. Niektórzy funkcjonują na rynku jako freelancerzy, niektórzy są częścią zespołu w dużych firmach. Wśród zadań, jakie należą do obowiązków projektanta graficznego może być m. in. projektowanie książek, logotypy, projektowanie stron internetowych, typografia, reklama, projektowanie opakowań itd. Głównym celem grafika jest uchwycenie konkretnej wiadomości w sposób, który nie zaburzy czytelności marketingowego przekazu.
Cechy dobrego grafika
Umiejętności analityczne i kreatywność, te dwie cechy bez wątpienia powinien posiadać dobry grafik. Sprawne zarządzanie czasem jest równie ważne, bowiem często w tym samym czasie realizowane są różnorodne zadania. Komunikacja – kolejna umiejętność, którą powinien posiadać profesjonalista. Zrozumienie oczekiwań klienta to podstawa. Grafik nie może skupiać się jedynie na stronie estetycznej, musi także upewnić się, że tworzone przez niego projekty są zrozumiałe dla odbiorcy – podstawową funkcją projektu reklamowego jest przecież przekazanie konkretnej informacji o produkcie bądź usłudze. Projekty, które tworzy grafik, muszą mieć wpływ na umysły klientów.
Jak zostać kreatywnym grafikiem?
Jeśli chcesz być kreatywnym grafikiem, musisz posiadać odpowiednie umiejętności oraz odpowiednią wiedzę. Techniki projektowania graficznego ciągle się zmieniają. Aby nadążyć za trendami, trzeba nieustannie się dokształcać. Gdzie szukać weny?
1. Gromadź referencje i źródła inspiracji
Nie zaczynaj nowego projektu bez przeprowadzenia choćby krótkiego researchu. Zbierz zdjęcia i materiały graficzne, które cię inspirują. Im więcej ich będzie, tym lepiej. W wolnym czasie również szukaj inspiracji. Nie odkrywaj Ameryki na nowo. Po co robić coś, co zrobił już ktoś inny? Wbrew pozorom korzystanie z projektów stworzonych przez innych grafików czy designerów – np. z mockupów, baz zdjęć, darmowych grafik – a także inspirowanie się twórczością najlepszych w branży, to doskonały sposób na rozwój własnych umiejętności twórczych. Poza tym, zawsze dobrze jest wiedzieć, „co w trawie piszczy”. Obserwuj, co robi konkurencja, aby móc się wyróżnić i uniknąć bezpośrednich zapożyczeń z cudzej twórczości. Zapisuj ciekawe fotografie, które później pomogą w komponowaniu czy dobieraniu kolorystyki projektów. Gromadź inspirujące referencje w wybranym katalogu na swoim komputerze. Jeśli zabraknie ci weny, zawsze będziesz mógł do nich wrócić.
2. Blogi są świetnym źródłem wiedzy
Blogi są doskonałym źródłem wiedzy i inspiracji, zwłaszcza jeśli są to blogi specjalistyczne, tworzone przez fachowców w swojej branży. Warto założyć bloga, traktując go jako miejsce, w którym gromadzimy najważniejsze informacje, a także przestrzeń do wymiany inspirujących pomysłów. Niezwykle ważnym elementem jest opisywanie własnych konkretnych doświadczeń i rozwiązań projektowych. Blogowanie ułatwia wymianę wiedzy i odnalezienie płaszczyzny porozumienia z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach.
3. Próbuj nowych rzeczy
Jeśli patrzysz na projekt graficzny i myślisz sobie: „To wygląda świetnie. Ciekawe, jak to zostało zrobione?”, to znak, że warto nauczyć się czegoś nowego. Spróbuj przygotować podobny projekt – albo nawet taki sam – by poznać techniki i rozwiązania, które przydadzą Ci się później, już w tworzeniu własnych projektów. Takie zaawansowane „przerysowywanie” cudzego projektu – przeprojektowywanie pracy innych – może wiele nauczyć.
4. Korzystaj z poradników i tutoriali
Jeśli wydaje ci się, że wiesz już wszystko, to znaczy, że popadłeś w rutynę. Zawsze jest coś nowego, czego można się nauczyć. Tutoriale to najlepszy sposób, aby opanować nowe triki. Pracuj z tutorialami, żeby przyzwyczaić się do nowych metod i kontynuuj, dopóki nie osiągniesz biegłości. Ulepszaj swoje umiejętności, a „samouczki” pomogą Ci to zrobić z łatwością.
5. „Udzielaj się”
Komunikuj się z innymi projektantami. Bierz udział w branżowych wydarzeniach, podczas których spotykają się specjaliści z branży graficznej i projektowej. Wymieniaj doświadczenia, wiedzę, informacje.
6. Podróżuj
Podróże to idealna okazja do gromadzenia ciekawych referencji – flora, fauna, architektura. Nawet podczas krótkich wyjazdów rób jak najwięcej zdjęć tego, co cię zainteresuje. Twoje fotografie będą nie tylko źródłem inspiracji, ale też pozwolą ci ograniczyć koszty – np. konieczność korzystania z internetowych baz zdjęć typu „stock”.
7. Praktyka czyni mistrza
Nigdy nie rezygnuj ze szkicowania. Kiedy będziesz pewny tego, co robisz, będziesz mógł eksperymentować coraz więcej – kreatywność ma wiele wspólnego z eksperymentowaniem. Próbuj technik, których nigdy wcześniej nie próbowałeś i porównuj rezultaty. Nie zaniedbuj etapu szkicowania podczas tworzenia nowego projektu – dobry szkic to dobry projekt.
8. Jednoosobowa burza mózgów
Utknąłeś w poszukiwaniu inspiracji? Nie możesz rozpocząć projektu lub wciąż szukać odpowiedniego podejścia? Starasz się przezwyciężyć kreatywny blok? Zdarza się to najlepszym. Potrzebujesz tylko sposobu, aby wyjść z impasu. Spróbuj jednoosobowej burzy mózgów. Zapisz wszystkie pomysły na projekt, który jest dla ciebie problematyczny. Ale uwaga! Rób to bez zastanowienia. Zapisuj wszystko, co ci przyjdzie do głowy, nie oceniając – to bardzo ważne. Etap wyboru najlepszego pomysłu zostaw na później. W ten sposób oczyścisz umysł i przestaniesz myśleć o ograniczeniach. Nawet, jeśli nie zrealizujesz wszystkich zapisanych pomysłów, być może przydadzą ci się w przyszłości.
9. Poznaj inne dziedziny projektowania
Zajmujesz się głównie tworzeniem ulotek? Poszukaj inspiracji poza swoją dziedziną. Pracując nad projektem ulotki, nie zaczynaj od inspiracji innymi ulotkami. Sprawdź, co nowego dzieje się w architekturze, wzornictwie, kinematografii, sztuce współczesnej… Może ulotka w kształcie słynnej budowli? A może interaktywna ulotka do oglądania w okularach 3d? Możliwości jest nieskończenie wiele…
10. Analiza
Proces wymyślania wspaniałych pomysłów jest również kwestią analityczną. Powinieneś pytać o wszystko i zadawać sobie pytanie: czy to w pełni odpowiada na brief? Czy to dobre rozwiązanie? Musisz być tak obiektywny w stosunku do swojej własnej twórczości graficznej, jak to tylko możliwe.
Comment
Dobry grafik w firmie, która chce zaistnieć w sieci to podstawa 😉 Formaty content marketingowe takie jak zdjęcia są o wiele lepiej odbierane przez klientów niż jakiekolwiek treści. W końcu potencjalnego klienta o wiele bardziej zainteresuje jakaś ciekawa fotka niż artykuł (który może być nawet świetnie napisany) 😉