Tanie materiały reklamowe to marzenie wielu firm. Jeśli szukasz możliwości ograniczenia kosztów, skorzystanie z usług drukarni internetowej to doskonały pomysł. Podpowiadamy, jakie zagadnienia powinieneś wziąć pod uwagę, zanim zlecisz druk. Czy zlecić projekt zewnętrznej firmie, czy przygotować go samemu? Dlaczego warto stworzyć szczegółowy brief kampanii reklamowej? Jak precyzyjnie określić potrzeby i oczekiwania grupy docelowej? Co naprawdę myślą twoi klienci? W jaki sposób obniżyć koszty reklamy? O tych kwestiach nie możesz zapomnieć!
Wiele nośników a spójny wizerunek marki
Zanim wyślesz do drukarni gotowy projekt, czeka cię etap projektowania materiałów reklamowych. Niezależnie od tego, czy zlecisz go zewnętrznej firmie, freelancerowi, czy projekty wykona twój własny pracownik, warto pamiętać, że każdy produkt taki, jak ulotka, długopis z nadrukiem lub wielkoformatowy baner, powinien wpisywać się w spójną koncepcję wizerunku marki. Dlatego najlepiej od razu przygotować materiały reklamowe z przeznaczeniem na różnorodne nośniki – zaoszczędzi ci to czas w przyszłości i wzmocni rozpoznawalność twojej firmy. Wśród najpopularniejszych nośników reklamowych są roll-upy, standy, woblery, tablice informacyjne, odzież reklamowa z nadrukiem, torby reklamowe, stojaki na ulotki.
Brief – dlaczego warto?
Jeśli zdecydujesz się na powierzenie zaprojektowania materiałów reklamowych agencji lub doświadczonemu grafikowi, dobrą praktyką jest przygotowanie briefu, który będzie zawierał wszelkie niezbędne informacje dotyczące twojej firmy i produktów lub usług, które chcesz zareklamować. Pomoże on zarówno tobie, jak i osobie przygotowującej projekt, w lepszym zrozumieniu potrzeb rynku. Co powinien zawierać brief? Najważniejsze elementy to: informacje kontaktowe, określenie branży, charakterystyka produktów lub usług, pozycja twojej firmy na rynku, wizerunek, do którego dąży firma, firmy konkurencyjne, informacje dotyczące identyfikacji wizualnej, informacje dotyczące nośnika reklamy, sugestie dotyczące ogólnej koncepcji.
Najważniejsza grupa docelowa
Osobnym i najistotniejszym punktem briefu dla grafika czy agencji reklamowej powinno być określenie grupy docelowej. Zastanów się, do kogo będzie przede wszystkim skierowany komunikat reklamowy? Biorąc pod uwagę komunikację marketingową jest to najważniejsza kwestia. Reklamę kierujesz do określonych ludzi – którzy mają swoje potrzeby, gusta, preferencje, oczekiwania. Weź pod uwagę aspekty społeczno-demograficzne, geograficzne, psychograficzne. Innych form i środków stylistycznych użyjemy w reklamie skierowanej np. do emerytów, a innych, jeśli grupą docelową będą studenci.
Insight, czyli co sobie myśli twój klient
Same dane bazowe, takie jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, to za mało, by dobrze zrozumieć grupę docelową. Przygotowując materiały reklamowe, warto głębiej wniknąć w temat i w briefie uwzględnić insight, czyli wgląd – zrozumienie potrzeb i motywacji klienta. Insight konsumencki opisujemy z perspektywy klienta. Przykładowo, sprzedajesz krojone świeże warzywa. Twój klient może myśleć np.: lubię zupy warzywne, ale krojenie warzyw zajmuje mi zbyt wiele czasu. Jeśli masz ograniczony budżet i nie możesz przeprowadzić badania grupy docelowej, pomogą media społecznościowe oraz narzędzia Google – Google Trends i Planer słów kluczowych.
Określ budżet
Wielu młodych przedsiębiorców, dopiero rozpoczynających działalność, lekceważy potencjał tkwiący w tworzeniu założeń budżetowych i szczegółowych biznesplanów. Zanim zlecisz zaprojektowanie materiałów reklamowych, zastanów się, ile dokładnie możesz na nie przeznaczyć. Często druk większej ilości wiąże się z atrakcyjnymi zniżkami i rabatami. Z drugiej strony, wydrukowanie tysięcy wizytówek, gdy planujesz działać przede wszystkim lokalnie, może mijać się z celem – np. klient chcący naprawić rower raczej nie przyjedzie do ciebie z drugiego końca kraju, nawet jeśli znajdzie ulotkę reklamującą twoją działalność w swojej skrzynce na listy. Biznesplan uwzględniający kalkulacje budżetowe jest obowiązkowym elementem, gdy staramy się o dotację, np. unijną. Warto jednak przygotować go nawet tylko i wyłącznie na potrzeby własne.
Obniż koszty
Jeśli chcesz zminimalizować koszt druku materiałów reklamowych, drukarnia on-line to dobry wybór. Obniżenie kosztów możliwe jest przede wszystkim dzięki uproszczeniu obsługi. Zamówienia realizowane są z zastosowaniem internetowego formularza. Przyjmowanie zamówień i obsługę drukarek z powodzeniem zrealizuje nawet jedna osoba. Nie jest konieczny również wynajem dużych powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej. Ogranicza to comiesięczne opłaty takie, jak czynsz, media. Dzięki temu wydruk w drukarni działającej on-line jest nawet dwa razy tańszy niż w drukarni stacjonarnej. Wszystkie szczegóły ustalisz mailem bądź telefonicznie, co stanowi dodatkową oszczędność czasu. Nie trzeba się nigdzie stawiać osobiście, a gotowe wydruki dostarcza kurier – do domu lub do firmy.
4 komentarze
Dzięki za artykuł, na pewno wiele osób skorzysta! 🙂
Bardzo fajny wpis. Można śmiało powiedzieć, że to taki mini poradnik dla wszystkich tych, którzy poszukują skutecznych materiałów reklamowych i nie za bardzo wiedzą na co się zdecydować. Serdecznie pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy!
Fajny wpis, który nie jest za krótki, ani za długi i całkiem przyjemnie się go czyta. Wizerunek marki jest szczególnie ważny – przynajmniej dla mnie, więc jeśli zlecam coś na zewnątrz dla mojej firmy to zawsze dbam o to by jakość wykonywanych materiałów była na odpowiednim poziomie.
Wybór materiałów reklamowych wcale nie jest taki prosty. Należy na starcie odpowiednio określić sobie w jaki sposób będziemy się reklamować, gdyż w niektórych branżach nie ma sensu przykładowo reklamować się za pomocą ulotek lub innych podobnych materiałów.